Ordliste

Ordliste

Hvad betyder ordene?


Nogle ord bliver brugt meget i konventionen.

Her er en forklaring på hvad ordene betyder:



Handicap

Nogle mennesker har en funktionsnedsættelse.

En funktionsnedsættelse kan være

at man mangler et ben eller at man er blind

eller at man har en udviklingshæmning.

Det kan også være mange andre ting.



Hvis man har en funktionsnedsættelse

er nogle ting vanskelige.

Det kan være umuligt at komme op ad trapper

eller det kan være umuligt at læse en avis.

Når man oplever det har man et handicap.



Hvis vi fjerner trappen og lægger en rampe i stedet

kan folk lettere komme ind.

Hvis vi skriver aviser på en lettere måde

kan flere mennesker læse aviser.

På den måde er der ikke så mange mennesker

der har et handicap.



Valg

Et valg er den dag

hvor du kan være med til at stemme.

Når vi stemmer er vi med til at vælge de personer

som skal bestemmer.

Vi stemmer på de personer

som vi synes har de bedste meninger.



De personer som bestemmer

sidder forskellige steder.

De kan sidde i Folketinget

eller de kan sidde i regionen

eller de kan sidde i kommunen.



Kommunikation

Kommunikation er alle de måder

vi får kontakt med hinanden på.

Det er sprog og alle former for skrift.

For eksempel er det punktskrift og oplæsning

og letlæste tekster eller teknisk hjælp fra en computer.



Sprog

Sprog er det vi bruger når vi taler sammen.

Sprog er også tegnsprog og andre måder at tale sammen på.

Man kan også bruge tegninger eller billeder når man taler sammen.



Diskrimination

Diskrimination betyder at man bliver behandlet mindre godt end andre

fordi man for eksempel har et handicap.

Det kan være at du bliver diskrimineret

hvis du ikke får et arbejde fordi du har et handicap.



Det kan være diskrimination

hvis personer med handicap ikke har samme muligheder som andre.



Rimelig tilpasning

Rimelig tilpasning betyder

at der skal tages særligt hensyn til personer med handicap.



Når der tages særligt hensyn

får personer med handicap de samme muligheder som andre.



Tilpasning kan være at en døv

ikke skal tage telefonen på arbejdet.

For han kan ikke høre når den ringer.

I stedet skal han lave andre ting.



Når tilpasningen skal være rimelig

betyder det at man også skal tænke på

hvad det koster.



Universelt design

Universelt design betyder

at man laver ting så alle kan bruge tingene.

For eksempel skal man lave huse

så alle mennesker let kan komme ind i dem.

Børn og ældre kan også bruge husene.



Rettighed / ret

En rettighed betyder at have ret til noget.

Normalt bruger man ordet rettigheder

når man taler om forholdet mellem en stat

og de mennesker der lever i staten.

Borgerne har rettigheder der beskytter dem mod

overgreb fra staten og fra andre borgere.



Tilgængelighed

Tilgængelighed betyder at alle let kan få adgang.

Også personer med handicap.

En bygning skal være let at komme ind i

selvom man sidder i kørestol.



Tilgængelighed handler ikke kun om bygninger.

Også hjemmesider og bøger skal være tilgængelige.

Og en tekst skal være let at læse

selvom man har svært ved at læse.



Staten

I konventionen står hvad staten skal gøre.

Den danske stat består af Folketinget og

regeringen og domstolene.

Den består også af kommunerne og regionerne.

De skal alle sammen sørge for at det

der står i konventionen bliver til virkelighed.



De skal blandt andet lave love.

De skal lave domme som følger konventionen.

Og når for eksempel kommunerne bruger lovene

skal kommunerne også følge konventionen.



Konvention

En konvention er en skriftlig aftale.

Hvis et land underskriver en konvention

skal landet gøre som der står i aftalen.



Danmark har underskrevet Handicapkonventionen.

Det betyder at Danmark skal gøre de ting

som står i Handicapkonventionen.



Institut for Menneskerettigheder

På Institut for Menneskerettigheder arbejder vi for

at alle mennesker får de rettigheder de skal have.



Menneskerettigheder er rettigheder som alle mennesker har.

Det er for eksempel en menneskeret at have lov til at sige sin mening.

Det er også en menneskeret ikke at sulte.



I Handicapkonventionen er skrevet rettigheder

som gælder for alle mennesker.

Konventionen forklarer hvad man skal gøre

for at mennesker med handicap kan nyde rettigheder

ligesom alle andre.