Nyhed

Grønlandske børn kender menneskerettighederne – bare ikke deres egne

none
De grønlandske børns kendskab til deres egne rettigheder stiger, men når de bliver spurgt specifikt til, hvilke rettigheder de rent faktisk har, falder niveauet markant.

Grønlandske børn kender i højere grad end danske børn til FN’s Børnekonvention. Men når de grønlandske elever bliver spurgt specifikt til, hvilke rettigheder de rent faktisk har, falder niveauet markant. Med et nyt undervisningsmateriale vil Institut for Menneskerettigheder og MIO – Børnerettighedsinstitutionen i Grønland – sætte børns rettigheder på det grønlandske skoleskema og dermed styrke børnenes kendskab til menneskerettighederne.

På overfladen ser det lyst ud for de grønlandske børn. En ny Gallupundersøgelse, bestilt af UNICEF Danmark og Institut for Menneskerettigheder, viser, at 38 % af de 12-16 årige grønlandske børn mener, at de ved noget eller meget om børns rettigheder. Det er markant flere end for fem år siden, hvor det i en lignende undersøgelse kun gjaldt 24 %. Det er samtidig flere end de 23 % af de danske børn, der synes, at de ved noget eller meget om børns rettigheder. Billedet er dog ikke helt dækkende, siger seniorrådgiver ved Institut for Menneskerettigheder, Maria Løkke Rasmussen:

”Det er meget positivt, at flere grønlandske børn ved, at der er noget der hedder børnekonventionen og børns rettigheder. Men det er slet ikke nok. Det erjo endnuvigtigere, at børnene ved, hvad de rettigheder betyder i praksis i deres egen dagligdag – at de for eksempel har ret til medbestemmelse, et privatliv og til at blive beskyttet mod vold. Undersøgelsen tyder på, at de grønlandske børn ikke er så stærke på det område. Det kan vi løfte ved at tilbyde skoleeleverne bedre undervisning i børns rettigheder.”

Hvem ved hvad?
68 % af de grønlandske børn mener, at børn har ret til at blive beskyttet mod vold. For danske børn gælder det 93 %.
24% af de grønlandske børn mener, at børn har ret til et privatliv.
For danske børn gælder det hele 89 %.


Rettighederne skal ind med skolemælken

Institut for Menneskerettigheder har siden 2012 samarbejdet med MIO – Børnerettighedsinstitutionen i Grønland, om at udbrede kendskabet til børn rettigheder blandt grønlandske børn og voksne. En vigtig del i processen er udarbejdelsen af undervisningsmaterialet ”Sæt børns rettigheder på skoleskemaet”. Undervisningsmaterialet henvender sig til yngste- og mellemtrinnet i grønlandske skoler og rummer viden, opgaver og aktiviteter, der tager eleverne med ud i alle hjørner af FN’s Børnekonvention, siger Maria Løkke Rasmussen:

”Børn og unge skal kende deres rettigheder og medansvar for at få det bedst mulige ud af deres liv. De skal have styrke til at sige fra, hvis de opdager, at deres egne eller andres rettigheder bliver krænket. Det kræver både viden, holdninger og færdigheder til at handle. Derfor skal rettighederne på skoleskemaet allerede i de små klasser. Desværre oplever mange lærere, at de ved for lidt om menneskerettigheder, og at de ikke har det rigtige undervisningsmateriale. Det skal ”Sæt børns rettigheder på skoleskemaet” være med til at ændre på."

”Sæt børns rettigheder på skoleskemaet” har været under udvikling i mere end et år og er udviklet i samarbejde med grønlandske lærere og lærerstuderende, som har testet materialet. Det er i forbindelse med skolestarten sendt ud til alle grønlandske by- og bygdeskoler samt Grønlands Læreruddannelse.

Læs Sæt børns rettigheder på skoleskemaet.

Børnekonventionen fylder 25
I år er det 25 år siden, at FN’s generalforsamling enstemmigt vedtog Børnekonventionen. Danmark tilsluttede sig konventionen i 1991 og konventionen trådte i kraft i Grønland i 1993. Både Danmark og Grønland har dermed forpligtet sig til at sikre børns rettigheder – såsom retten til at gå i skole, retten til fritid og retten til at blive hørt. Ligesom de har forpligtet sig til at gøre indholdet af konventionen almindelig kendt blandt børn og voksne.