Uddannelse - status 2014-15
Denne delrapport behandler nogle af de menneskeretlige udfordringer på uddannelsesområdet, som Danmark står over for.
Udfordringerne er udvalgt af Institut for Menneskerettigheder, fordi de i) har betydning for mange borgeres uddannelsesvalg og kompetencer eller ii) rammer nogle grupper i uddannelsessystemet særligt hårdt.
De udvalgte udfordringer er:
- Inklusion
- Tilgængelighed
- Undervisning i dansk som andetsprog og modersmålsundervisning
- Frafald på erhvervsuddannelserne blandt etniske minoritetsdrenge
- Mobning
- Handlingsplan for undervisning i menneskerettigheder
Delrapporten behandler primært grundskoleområdet og ungdomsuddannelserne, men berører også de videregående uddannelser samt voksen- og efteruddannelser. Delrapporten behandler overordnet to områder, henholdsvis retten til uddannelse for alle, herunder for personer med særlige problemstillinger, og undervisning i menneskerettigheder for alle børn i folkeskolen samt på de uddannelser, hvor der uddannes faggrupper, hvor viden om menneskerettigheder kan have særlig betydning.
Uddannelse i menneskerettigheder er eksempelvis relevant i forhold til folkeskolelærere og pædagoger, da folkeskolen har børns generelle dannelse for øje og skal forberede børnene til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre.
Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk