Nyhed

Behov for bedre undervisning i menneskerettigheder

31 % af danske folkeskoleelever ved noget eller meget om deres rettigheder
Danske børn og unge oplever, at de ved mere om deres rettigheder end for tre år siden. Men flertallet mener stadig ikke, at de har en høj viden.

Kun én ud af tre elever i 6.-10. klasse mener, at de ved noget eller meget om deres egne rettigheder. Det viser en ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder og UNICEF Danmark.

Mens 31 procent af eleverne mener, at de kender deres rettigheder, svarer kun 21 procent, at de kender børnekonventionen nogenlunde eller godt. Samtidig oplever hele 67 procent af eleverne, at de hører om deres rettigheder i skolen.

Lærerne skal klædes bedre på

Selvom flere elever end for tre år siden oplever, at de kender deres rettigheder, tyder resultatet af undersøgelsen på, at den danske folkeskole ikke formår at klæde eleverne tilstrækkeligt på til at forsvare deres egne og andres rettigheder.

”Undersøgelsen viser med al tydelighed, at undervisningen i menneskerettigheder stadig ikke er god nok i den danske folkeskole. Kvaliteten af undervisningen skal styrkes, og menneskerettighederne skal prioriteres endnu højere,” siger Cecilia Decara, specialkonsulent ved Institut for Menneskerettigheder. Hun tilføjer:

”Det er afgørende, at nye lærere klædes på til at levere konkret og jordnær undervisning i menneskerettigheder og at elevernes dannelse sker med udgangspunkt i menneskeretlige værdier som frihed og ligeværd.”

Danmark til eksamen i børnekonventionen

Undersøgelsen af danske folkeskoleelevers kendskab til deres rettigheder er lavet i anledningen af, at Danmark 15. september 2017 skal eksamineres af FN’s Børnekomité. Komitéen vil se nærmere på, om Danmark overholder sine forpligtelser i børnekonventionen. Komitéen har på forhånd varslet, at den vil spørge ind til, hvordan danske skoleelevers viden om børnekonventionen kan styrkes.

”Børnekonventionen er ikke kun relevant for udsatte børn i verdens udviklingslande. Fra UNICEFs Rettighedsskoler i Danmark ved vi, at alle børn har gavn af at kende deres rettigheder. Når de kender deres rettigheder, trives de bedre, føler sig stærkere og bliver bedre i stand til at løse konflikter. At kende sine rettigheder er det bedste udgangspunkt for både at kræve dem og for at vide, hvordan man selv bør behandle andre børn,” siger Anne Mette Friis, Børn- og ungechef i UNICEF Danmark.

Undersøgelsen er gennemført af KANTAR Gallup i hele landet blandt 1.055 skoleelever i alderen 12 til 16 år.