Nyhed

Homo- og biseksuelle lærere stortrives i grundskolen

Lærer skriver LGBT på en tavle
Lærere, der identificerer sig som LGBT+, er glade for at gå på arbejde, men der er behov for et mere inkluderende arbejdsmiljø, viser ny undersøgelse.

I den danske grundskole kan lærere, der identificerer sig som LGBT+, generelt set være åbne om deres seksuelle orientering eller kønsidentitet overfor ledere og kolleger. De føler sig inkluderede i det sociale liv på arbejdspladsen og er glade for at gå på arbejde. Lige så glade som deres heteroseksuelle kollegaer.

LGBT+

LGBT er en engelsk forkortelse for lesbian, gay, bisexual and transgender. På dansk svarer det til lesbisk, bøsse, biseksuel og transkønnet.

I undersøgelsen bruger vi begrebet LGBT+ for at inddrage den store mangfoldighed af personer med en anden seksuel orientering eller kønsidentitet end cisheteroseksuel.

Sådan lyder de positive konklusioner i en ny landsdækkende undersøgelse af trivsel og åbenhed blandt LGBT+-lærere, som Institut for Menneskerettigheder har foretaget blandt skolelærere i Danmark. 6.588 lærere har deltaget i undersøgelsen, hvoraf 288 identificerer sig som LGBT+. Det gør undersøgelsen til den mest omfattende på området herhjemme og giver et hidtil uset overblik over forholdene for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner, der arbejder i grundskolen. Derudover har instituttet interviewet 22 lærere, der identificerer sig som LGBT+.

”Det er meget positivt, at LGBT+-personer, der arbejder som skolelærere i Danmark, generelt føler sig inkluderede på deres arbejdsplads, og at de kan være åbne om deres køn og seksualitet over for både ledere og kollegaer. Den danske grundskole udgør i den forstand et LGBT+-venligt arbejdsmiljø, men det skal nævnes, at flere lærere i undersøgelsen også kan fortælle om oplevelser med nedsættende kommentarer og ubehagelige episoder på de fleste skoler. Det skal der stadig tages hånd om,” siger Bjarke Oxlund, chefkonsulent på Institut for Menneskerettigheder.

Store forskelle på land og by

Skolelærere befinder sig i en kompleks social situation på arbejdspladsen, hvor de både skal samarbejde med ledere, kollegaer, forældre og elever. I undersøgelsen fremgår det da også, at lærere, der identificerer sig som LGBT+, er meget opmærksomme på, hvem de er åbne overfor og hvornår. Der er tendens til, at lærerne i højere grad er åbne over for ledere og kollegaer end over for forældre og elever, ligesom homoseksuelle lærere er meget mere åbne end biseksuelle lærere.

Generelt har lærere, der ikke har ønsket at oplyse deres seksuelle orientering, væsentligt mindre arbejdsglæde og føler sig dårligere inkluderede på arbejdspladsen end deres kollegaer. Gruppen er især udgjort af de ældste lærere over 50 år, som arbejder i yder- eller landkommuner.

”Vi ser helt klart en forskel mellem land og by. Der er mere lukkethed om køn og seksuel orientering i yder- og landkommunerne, og vi kan ikke udelukke, at der i gruppen af lærere, som ikke har ønsket at svare på deres seksuelle orientering, gemmer sig en del LGBT+-personer, som ikke er åbne. Også derfor ser vi fortsat et behov for, at skoleledere gør en ekstra indsats for at skabe et inkluderende arbejdsmiljø på den enkelte skole. Ellers vil der fortsat være lommer i Danmark, hvor LGBT+-personer ikke kan tale åbent om deres seksuelle orientering,” siger Bjarke Oxlund.

I undersøgelsen fremgår det, at en del LGBT+-lærere aktivt vælger skoler, hvor de forventer et rummeligt arbejdsmiljø. Lærerne fortæller blandt andet om at søge skoler i byområder fremfor landområder og om at undgå socialt belastede skoler.

Skolen bør udgøre ét samlet miljø

Lærernes svar viser, at det er vigtigt, at skoler lever op til idealerne om inklusion og mangfoldighed hele året rundt.

”Helt overordnet er det vigtigt, at en skole i praksis fungerer som et samlet miljø. Det er problematisk, hvis skolen på den ene side har en tilgang om åbenhed og inklusion og gennemfører seksualundervisning med fokus på mangfoldighed, hvis der på den anden side fremsættes nedsættende kommenterer på lærerværelset og anvendes grimt sprog om køn og seksualitet i skolegården,” siger Bjarke Oxlund.

Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at skoleledere sikrer åbne og inkluderende arbejdsmiljøer for LGBT+-personer på den enkelte skole til glæde for både elever og ansatte.

Kvindedomineret arbejdsmiljø

Som arbejdsplads har grundskolen en betragtelig overvægt af kvindelige medarbejdere, hvilket er med til at forklare, hvorfor homoseksuelle og biseksuelle kvinder er de gladeste for at gå på arbejde. Det kvindedominerede arbejdsmiljø er potentielt også fremmende for homo- og biseksuelle mænds trivsel på arbejdspladsen, idet der er mindre fokus på at opretholde snævre normer for maskulinitet.

”Vi er glædeligt overraskede over resultaterne af denne undersøgelse. Samtidig må vi nok sande, at det på ingen måde udelukker, at der kan være større udfordringer for LGBT+-personer andre steder på arbejdsmarkedet. Hvis Danmark for alvor skal sikre ligestilling for LGBT+-personer på det danske arbejdsmarked, bør der som et vigtigt næste skridt gennemføres en undersøgelse af forholdene i en stor mandsdomineret sektor,” siger Bjarke Oxlund.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at:

  • Skoleledere er meget tydelige i forhold til at sikre åbne og inkluderende arbejdsmiljøer for LGBT+-personer på den enkelte skole.
  • Lærernes fagforeninger styrker deres tilbud til lærere, der identificerer sig som LGBT+, så de ved, at de kan trække både på den lokale tillidsrepræsentant og på hovedkontorets ressourcer, hvis de får behov for det.
  • Ligestillingsministeren tager initiativ til, at de danske love og regler ændres, så det fremgår udtrykkeligt, at forskelsbehandling på baggrund af kønsidentitet og kønsudtryk er beskyttede diskriminationsgrunde.
Om undersøgelsen

Tidligere undersøgelser har vist, at personer, der identificerer sig som LGBT+, kan have svært ved at være åbne om deres kønsidentitet eller seksuelle orientering på arbejdspladsen. Det fører til dårligere trivsel og arbejdsglæde. På den baggrund har Institut for Menneskerettigheder i samarbejde med Danmarks Statistik Survey undersøgt forholdene i den danske grundskole.

  • 6.588 skolelærere har besvaret et spørgeskema om trivsel og åbenhed i forhold til deres seksuelle orientering og kønsidentitet.
  • 288 af disse identificerer sig som LGBT+, mens 88 ikke ønsker at oplyse deres seksuelle orientering.
  • 22 lærere, der identificerer sig som LGBT+, har desuden medvirket i kvalitative interviews.

Hvorfor skolelærere?

Denne undersøgelse fokuserer på lærere i den danske grundskole, da de står i en kompleks social situation, hvor de både skal samarbejde med ledere, kollegaer, elever og deres familier. I forhold til åbenhed og lukkethed om deres seksuelle orientering og kønsidentitet skal den enkelte lærer navigere i en sammenhæng, hvor vedkommende både er social rollemodel, men også kan være ansvarlig for den seksualundervisning, som folkeskolen garanterer eleverne. Undersøgelsen er desuden gennemført med henblik på at undersøge LGBT+-personers trivsel og åbenhed bland medarbejdere i en offentlig kernesektor.