Nyhed

Ny bog skal sikre, at børns rettigheder inddrages i socialt og pædagogisk arbejde

Billede af bogens omslag
’Børns rettigheder – i socialfagligt og pædagogisk perspektiv’ er titlen på ny bog, der skal bidrage til bedre uddannelse i børns rettigheder.

Alle i offentlige hverv er forpligtede til at respektere og beskytte børns rettigheder. Det kan dog være svært i praksis, da det sociale og pædagogiske arbejde ikke har tradition for at beskæftige sig med rettigheder. Det vil ny bog gøre op med.

’Børns rettigheder– i socialfagligt og pædagogisk perspektiv’ er redigeret af Anette Faye Jacobsen og Anne-Dorthe Hestbæk, seniorforskere fra henholdsvis Institut for Menneskerettigheder og VIVE. De har desuden sammen med andre fagfolk og forskere bidraget til bogens kapitler. Blandt forfatterne er flere fra Institut for Menneskerettigheder.

Bogen er ment til brug på uddannelsessteder for kommende professionelle, der i fremtiden vil beskæftige sig med pædagogisk og socialt arbejde med børn.

”Vi håber og tror, at vi med bogen kan hjælpe med at tænke nogle grundlæggende principper fra børnekonventionen ind i støtte og foranstaltninger over for børn. Derfor skal alle, der arbejder med børn, også kende til disse principper for at kunne omsætte dem i praksis. Det er helt grundlæggende og vigtigt. Vi håber derfor, at professionshøjskoler og andre tager bogen til sig,” siger Anette Faye Jacobsen.

Behov for mere fokus

Selvom det snart er 30 år siden, at Danmark ratificerede FN’s børnekonvention og gik ind i kampen for at sikre børns rettigheder, er der stadig behov for, at der bliver gjort mere endnu.

Bogens temaer og forfattere

Temaer:

Børns vilkår i velfærdsstaten

Rettighedsfokus på børn i udsatte situationer

Særlige børn- og ungegrupper med rettighedsrelateret udfordringer

Dilemmaer i praktisk socialt arbejde

Samarbejde om børn i dagtilbud og døgnanbringelse

Kontrol med børns forhold og regler.

Forfattere:

Asta Breinholt, Asger Graa Andreasen, Anne-Dorthe Hestbæk, Steen Juul Hansen, Ida Schrøder, Peter Hjaltason, Mai Heide Ottosen, Nikolaj Nielsen, Sofie Danneskjold-Samsøe, Yvonne Mørck, Bo Wagner Sørensen, Line Vikkelsø Slot, Idamarie Leth Svendsen, Frank Esben, Susanne Jørgensen, Line Pape Thomsen, Anne Marie Villumsen, Line Berg, Tea Torbenfeldt Bengtsson, Nanna Hoygaard Lindeberg, Hans Skov Kloppenborg, Anette Faye Jacobsen, Martin Hofmann, Caroline Adolphsen, Lars Aagerup og Lisbeth Helgesen.

Børns rettigheder er langsomt kommet mere i fokus. Nogle af dem er blevet indarbejdet i dansk lov. På trods af et stærkere børneperspektiv i lovgivningen og hos beslutningstagere viser mange undersøgelser dog, at det er svært at få hensynet til børns rettigheder tilstrækkeligt med i praksis. Bogen beretter om de udfordringer, der til stadighed opstår i arbejdet med børn– i kommunernes børne- og familieafsnit og på institutioner for børn og unge.

”Bogens kapitler tager fat på de mange dilemmer, der er i praktisk socialt og pædagogisk arbejde: Hensynet til barnet kan gøre samarbejdet med forældrene svært; der er tidspres på den ene side og krav om grundig undersøgelse af barnets forhold på den anden –for at nævne nogle velkendte problematikker. Vi tager via bogens temaer fat på, hvordan man trods masser af udfordringer alligevel kan fastholde barnets perspektiv i sine indsatser,” siger Anette Faye Jacobsen.

’Børns rettigheder - i socialfagligt og pædagogisk perspektiv’ tager sit udgangspunkt i fire principper, der er gennemgående for børnekonventionen, og som også skal være det for alt professionelt arbejde med børn.

  • Lige adgang til konventionens rettigheder og beskyttelse
  • Vægtning af barnets tarv som et afgørende hensyn
  • Bedst mulig sikring af barnets udvikling
  • Inddragelse af barnet i alle afgørelser og forhold, der har betydning for det

Bogen er inddelt i seks temaer– som du ser i overskriftsform i boksen – hver med en række kapitler,

Du kan læse dele af bogen online og købe den her.

Kontakt

Seniorforsker, Forskning