Publikation
Undervisning i menneskerettigheder på social-og sundhedsassistentuddannelsen

Undervisning i menneskerettigheder på social-og sundhedsassistentuddannelsen

Institut for Menneskerettigheder har undersøgt, i hvilket omfang menneskerettigheder, herunder ikke-diskrimination og ligebehandling, er en del af pensum og undervisningen på uddannelsen til social- og sundhedsassistent.

Vores undersøgelse viser, at undervisning i internationale menneskeretlige normer og principper, som er relevante for det sociale- og sundhedsfaglige felt, generelt ikke er en obligatorisk del af pensum. Herunder indgår princippet om ligebehandling ikke i pensum. Det er heller ikke klart på baggrund af undersøgelsens datamateriale, i hvilket omfang der bliver undervist i borgerens individuelle rettigheder.

Ifølge de adspurgte undervisere tager diskussioner om etik oftest udgangspunkt i undervisernes eller de studerendes egen-etik, fremfor at undervisningen inddrager menneskeretlige normer og principper som udgangspunkt for at foretage skøn vedrørende eksempelvis personlig pleje, rehabilitering, magtanvendelse eller medicinering.

Vores undersøgelse består af en gennemgang af de internationale rammer for undervisning i menneskerettigheder samt en kortlægning af menneskerettighedernes tilstedeværelse i den for uddannelsen relevante lov, bekendtgørelse samt lokale uddannelsesplaner. Derudover har vi afholdt fem fokusgruppeinterviews med undervisere fra erhvervsskoler i hele landet, der udbyder erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent.

Undersøgelsen præsenterer fire anbefalinger til, hvordan undervisning i menneskerettigheder kan blive styrket i social- og sundhedsassistentuddannelsen.

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk