Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet i lovens bemærkninger indfører, at prostitution og anden seksuel udnyttelse omfattes af den nye bestemmelse efter straffelovens § 262 b med henblik på at yde den bedst mulige beskyttelse til alle ofre for menneskeudnyttelse i lyset af Danmarks internationale
forpligtelser på området.
Instituttet anbefaler, at Udlændinge- og Integrationsministeriet foretager de nødvendige ændringer af lovudkastet for at afspejle, at Udlændingestyrelsens adskillelse af
asylpar kræver retssikkerhedsgarantier, der svarer til forvaltningslovens partsrettigheder, allerede ved den indledningsvise indkvartering.
Instituttet anbefaler, at Udlændinge- og Integrationsministeriet i bemærkningerne til udkastet nærmere redegør for de relevante menneskeretlige forpligtelser, herunder Børnekonventionen.
Instituttet vurderer, at lovforslaget, der omhandler systematisering af indrejseforbud for ulovligt ophold i Danmark,mangler præcision i forhold til at beskrive, hvornår Danmarks internationale forpligtelser skal føre til, at et indrejseforbud undlades. Samtidig bør det uddybes i lovens bemærkninger, hvilken myndighed, der skal træffe afgørelse om indrejseforbud og den nærmere proces forbundet hermed.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i forbindelse med Folketingets videre behandling af lovforslagets § 23, stk. 6, tilvejebringer en række nærmere oplysninger, således at forholdet til Danmarks internationale forpligtelser kan vurderes af Folketinget på et fyldestgørende grundlag.
Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel og ret til fortsat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte).