Erhvervsskolers rådgivning om seksuel chikane bør styrkes
Erhvervsskolerne har som uddannelsesansvarlig et generelt ansvar for at sikre elevernes trivsel under uddannelsen, både når de er på skole og under oplæring i virksomheder.
En erhvervsuddannelse veksler mellem undervisning på skolen og oplæring i en virksomhed, så elevernes beskyttelse mod seksuel chikane er dækket af fire forskellige sæt af love.
De fire love – ligebehandlingsloven, erhvervsuddannelsesloven, arbejdsmiljøloven og undervisningsmiljøloven – overlapper hinanden. Derfor kan det være vanskeligt for skolerne at holde overblik over deres ansvar for håndtering af seksuel chikane.
![Andel af oplæringskonsulenter der kender skolens ansvar for elever](/files/styles/common_02/public/media/image/Opl%C3%A6ringskonsulenter%20infogram%20%28002%29.png?itok=JSxRf-6Z)
47 procent af oplæringskonsulenterne svarer, at de ikke kender skolens forpligtelser over for elever, der har været udsat for seksuel chikane under deres oplæring.
Erhvervsskolerne er forpligtet til at tilbyde rådgivning til elever, der oplever seksuel chikane under deres oplæring. Eleverne har nemlig ifølge erhvervsuddannelsesloven krav på social, personlig og psykologisk rådgivning, hvis arbejdsmiljøet under oplæringsopholdet gør, at eleven er frafaldstruet.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Børne- og Undervisningsministeriet forpligter erhvervsskolerne til at oprette en rådgivningsfunktion for elever, der oplever dårligt lærings- og arbejdsmiljø, herunder seksuel chikane, chikane og diskrimination, på skolen eller på deres oplæringssted. Dette bør følges op med et oplysningsarbejde, der skal sikre, at eleverne får kendskab til regler og rettigheder samt klagemuligheder.
Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk