Indførelse af obligatorisk seksualundervisning

Instituttet finder det overordentligt positivt, at der indføres obligatorisk seksualundervisning på de danske gymnasiale uddannelser (Stx, Hf, Hhx og Htx), idet undervisning og lærerfaciliteret dialog om seksualitet, køn, rettigheder, grænser, normer og samtykke kan bidrage til, at unge indgår i gode og ligeværdige relationer, modvirke uhensigtsmæssige kønsnormer samt forebygge seksuelle krænkelser blandt unge. Instituttet bemærker, at udkastet ikke indeholder en ligestillingsvurdering, hvilket forekommer relevant i forhold til emnet for lovforslaget.

 Instituttet anbefaler, at lovforslaget får en mere præcis og bredere beskrivelse af seksualundervisningens område og indhold, der blandt andet sikrer, at LGBT+-personers erfaringer og perspektiver bliver inkluderet i undervisningen. Derudover anbefaler instituttet, at regeringen afsætter midler til uddannelse og efteruddannelse i emner som seksualitet, køn, rettigheder, diskrimination, trivsel, seksualpædagogik målrettet undervisere og fagpersoner, der skal varetage undervisningen i seksualundervisning på de gymnasiale uddannelser, med henblik på at sikre kvalitet i undervisningen. Instituttet mener, at den obligatoriske seksualundervisning på gymnasierne bør have et rettighedsbaseret og antidiskriminatorisk udgangspunkt og sætte fokus på digitale krænkelser, og anbefaler, at rettigheds- og ligestillingsperspektiverne skrives ind i det vejledende inspirationsmateriale om seksualundervisningen samt at digitale krænkelser indgår som et selvstændigt fokusområde. Endelig anbefaler instituttet, at regeringen tage tilsvarende initiativer til at sikre obligatorisk seksualundervisning på erhvervsuddannelserne (Eud, Eux) samt på den Forberedende Grunduddannelse (FGU) og på Ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov (STU).

Medarbejdere