Publikation
Lærer skriver LGBT på en tavle - forside af rapporten

LGBT+ – trivsel og åbenhed blandt lærere i grundskolen

I den danske grundskole kan lærere, der identificerer sig som LGBT+, generelt set være åbne om deres seksuelle orientering eller kønsidentitet overfor ledere og kolleger.

Hvordan man end vender og drejer det, er Danmark et progressivt land for så vidt angår rettigheder for LGBT+-personer. Næsten fire årtiers fremgang med hensyn til love og regler har sat sig tydeligt igennem i danskernes sociale og moralske værdier, hvor det nu ifølge den seneste danske værdiundersøgelse kun er 4 procent, der finder sex mellem to personer af samme køn helt uacceptabelt sammenlignet med hele 34 procent tilbage i 1981.

Til trods for denne positive udvikling har LGBT+-personer stadig en signifikant dårligere fysisk og psykisk sundhedstilstand end almenbefolkningen, og tidligere undersøgelser har dokumenteret, at det kan være svært for LGBT+-personer at være åbne om deres privatliv, når de går på arbejde.

Formålet med denne undersøgelse af åbenhed og trivsel blandt grundskolelærere, der identificerer sig som LGBT+, har været at belyse, i hvilket omfang lærerne oplever, at de kan være åbne om deres privatliv, når de går på arbejde. Med undersøgelsen har instituttet ønsket at skabe ny viden på et område, som hidtil kun har været belyst gennem ganske få undersøgelser, selv om trivsel i arbejdslivet har stor betydning for den enkelte.

Resultaterne af undersøgelsen er på én og samme tid både overraskende og paradoksale. Overraskende, fordi den nationalt repræsentative spørgeskemaundersøgelse dokumenterer et imponerende højt niveau af daglig arbejdsglæde, god social trivsel og stor åbenhed om egen seksuel orientering blandt LGBT+-lærere, hvilket står i kontrast til de tidligere undersøgelser. Paradoksale, fordi de kvalitative interviews med 22 LGBT+-lærere rundt omkring i Danmark samtidig vidner om, at den enkelte lærer dagligt færdes i et miljø, hvor negativ sprogbrug om LGBT+-personer blandt eleverne hører til dagens orden, og fordi mange på ét eller flere tidspunkter i deres karriere som skolelærer har haft ubehagelige oplevelser, hvor elever, kolleger eller ledere har chikaneret dem på grund af deres seksuelle orientering.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at:

  • Skoleledere bør være meget tydelige i forhold til at sikre åbne og inkluderende arbejdsmiljøer for LGBT+-personer på den enkelte skole.
  • Lærernes fagforeninger bør styrke deres tilbud til lærere, der identificerer sig som LGBT+, så de ved, at de kan trække både på den lokale tillidsrepræsentant og på hovedkontorets ressourcer, hvis de får behov for det.
  • Ligestillingsministeren bør tage initiativ til, at de danske love og regler ændres, så det fremgår udtrykkeligt, at forskelsbehandling på baggrund af kønsudtryk og kønsidentitet er beskyttede diskriminationsgrunde.

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk