Refleksionsøvelse om børns rettigheder og behov med diskussion i plenum fulgt op af kortere oplæg fra læreren. Eleverne forestiller sig, at de skal passe en baby. Ud fra denne forestilling arbejdes der med en populariseret udgave af henholdsvis FN’s Børnekonvention og Maslows behovspyramide.
Vurderingsøvelse der omhandler børn, unge og deltagelse. Eleverne præsenteres for forskellige udsagn, som de tager stilling til og efterfølgende argumenterer for eller imod.
En formidlingsøvelse, hvor eleverne i grupper skal bygge en model af deres idealby. Hver gruppe underlægges forskellige ’styreformer’, fx demokrati eller diktatur. Elevernes erfaringer med de forskellige styreformer kan føre til en diskussion om fordele og ulemper ved demokrati.
En øvelse, der skal øge elevernes bevidsthed for de udfordringer, som børn med handicap har, samt sikre samarbejde eleverne imellem.
I denne øvelse skal eleverne simulere at have en fysisk funktionsnedsættelse, mens de bliver undervist.
Refleksionsøvelse, hvor eleverne forholder sig til kønsidentitet i et eventyr eller en novelle. De læser først teksten og skal derefter ændre hovedpersonens køn i historien. Derefter brainstormer de om kønsbestemte forventninger til drenge og piger.
Eleverne skal i grupper finde eksempler på varetagelse af rettigheder i deres lokalsamfund. De skal illustrere og dokumentere "rettighedstilstanden" ved at tage billeder og præsentere dem visuelt.
En legende vurderingsøvelse, hvor eleverne i forhold til identifikationsmarkører skal bevæge sig rundt i grupperinger, illustreret ved tegnede kridtcirkler. Derefter skal de forholde sig til begreber og værdier, relateret til grupper, forskellighed og fællesskab.
Øvelsen handler om identitet, normer og multidiskrimination.
Den tager udgangspunkt i en case om en ung kvinde, der ikke passer ind i heteronormen, og som identificerer sig som en del af en etnisk og religiøs minoritet.
En refleksionsøvelse, hvor eleverne i fællesskab udarbejder et sæt regler for læringsmiljøet og samværet i klassen – en klassens grundlov – som både elever og lærere kan trække på.
En formidlingsøvelse, hvor eleverne, med afsæt i Grundlovens kapitel VIII, skal udarbejde præsentationer af, hvilke rettigheder, pligter og ansvar, man har som borger i Danmark.
En bevægelsesøvelse, hvor eleverne skal gå rundt mellem hinanden og sige ting på forskellige måder. Øvelsen sætter fokus på den måde, børn taler til hinanden på, og hvad det gør ved fællesskabet.