Institut for Menneskerettigheder opfordrer kommuner til at stoppe brugen af forældretests af grønlandske forældre, så længe testene ikke er tilpasset grønlandsk sprog og kultur.
Institut for Menneskerettigheder, Center for Digital Pædagogik og esportsorganisationen Astralis har uddannet de første esportstrænere i at håndtere forskelsbehandling på baggrund af køn
Halvdelen af skoleelever med minoritetsetnisk baggrund udsættes for mobning med deres hudfarve, nationalitet, religion eller kultur. Det fremgår af ny undersøgelse, som Børns Vilkår og Institut for Menneskerettigheder står bag.
Instituttet anser det for positivt, at Kulturministeriet arbejder for at styrke børn og unges rettigheder på sociale medier og andre digitale tjenester. Instituttet anbefaler dog, at legal-definitionen af ”skadeligt indehold” og ”skadelige funktioner” samt bruttolisten over skadelige funktioner tænkes ind i reguleringen af ulovligt indhold og EU-forordningen om digitale tjenester (Digital Service Act (DSA)), navnlig i forhold til kravet om vurdere og begrænse systemiske risici.
På grund af de ekstremt alvorlige konsekvenser af risikoen for, at børn kan være blevet frigivet til adoption på et ulovligt grundlag, opfordrer Institut for Menneskerettigheder til, at kravene til sagsoplysning i de konkrete sager skærpes mest muligt. Instituttet opfordrer også til, at man undersøger, hvordan en fremtidig PAS-ordning i højere grad kan bistå adopterede med at få kendskab til egen historie og sikre den adopteredes ret til identitet.
Institut for Menneskerettigheder vurderer, at obligatoriske sprogprøver på skoler, hvor mere end 30% af eleverne bor i udsatte boligområder, kan være diskriminerende, fordi de ikke er egnede til at nå målet om at styrke elevernes dansksproglige kundskaber. Sprogprøverne bør derfor ikke videreføres.
Institut for Menneskerettigheder opfordrer kommuner til at stoppe brugen af forældretests af grønlandske forældre, så længe testene ikke er tilpasset grønlandsk sprog og kultur.
Institut for Menneskerettigheder, Center for Digital Pædagogik og esportsorganisationen Astralis har uddannet de første esportstrænere i at håndtere forskelsbehandling på baggrund af køn
Halvdelen af skoleelever med minoritetsetnisk baggrund udsættes for mobning med deres hudfarve, nationalitet, religion eller kultur. Det fremgår af ny undersøgelse, som Børns Vilkår og Institut for Menneskerettigheder står bag.