Publikation
Etnicitet og mobbedynamikker

Etnicitet og mobbedynamikker

I samarbejde med Børns Vilkår undersøger Institut for Menneskerettigheder, i hvilket omfang skoleelever oplever mobning relateret til etnicitet.

Det er en både alvorlig og velkendt problematik, at børn oplever mobning i skolen, og problematikken dokumenteres løbende. I denne rapport undersøger Institut for Menneskerettigheder og Børns Vilkår specifikt mobning relateret til etnicitet. Problemets omfang er ikke tidligere blevet undersøgt systematisk.

51 procent af eleverne med minoritetsetnisk baggrund svarer i undersøgelsen, at de har oplevet at blive mobbet med deres hudfarve, nationalitet, religion eller kultur. Den mest udbredte form for mobning er kendetegnet ved, at elever er blevet gjort grin med eller “kaldt grimme ting” af andre elever, blandt andet i relation til deres hudfarve eller nationalitet.

Datagrundlaget for rapporten er en spørgeskemaundersøgelse udsendt til 6.- og 9.-klasseselever i foråret 2023. Eleverne indgår i Børns Vilkårs skolepanel. I alt 1.568 elever har besvaret spørgeskemaet.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder og Børns Vilkår anbefaler blandt andet, at:

Børne- og Undervisningsministeriet tager initiativ til at ændre undervisningsmiljøloven, med henblik på at:

  • pligten til at sikre et godt undervisningsmiljø udtrykkeligt udvides til at omfatte et undervisningsmiljø fri for chikane og forskelsbehandling.
  • uddannelsesinstitutionerne forpligtes til at adressere, hvordan skolen forebygger og håndterer mobning relateret til etnicitet i antimobbestrategien, værdiregelsæt eller lignende.

Børne- og Undervisningsministeriet sikrer, at der eksisterer:

  • vejledende materiale til skolerne til brug for forebyggelse og håndtering af mobning eller lignende relateret til etnicitet
  • undervisning om rettigheder, kvalificeret rådgivning og støtte til børn og unge, som oplever forskelsbehandling, chikane eller mobning relateret til deres etnicitet.

Børne- og Undervisningsministeriet inkluderer spørgsmål om elevers oplevelser med chikane, forskelsbehandling og mobning relateret til etnicitet i den nationale trivselsmåling.

Læs rapporten for flere anbefalinger.

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk