Nyhed

Forslag til ændret offentlighedslov begrænser unødigt adgang til aktindsigt

Louise Holck
Problemet med chikane af offentligt ansatte kan løses med anonymisering i stedet for begrænsning af aktindsigt, skriver Institut for Menneskerettigheder i høringssvar.

Regeringens nye forslag til ændringer i offentlighedsloven skal beskytte offentligt ansatte i blandt andet kriminalforsorgen og psykiatrien mod trusler og chikane. Et formål, som Institut for Menneskerettigheder anerkender:

”Offentligt ansatte skal naturligvis ikke udsættes for vold, trusler eller chikane, blot fordi de passer deres arbejde. Samtidig bygger offentlighedsloven på vigtige hensyn til åbenhed og demokratisk kontrol, og derfor anbefaler vi, at myndighederne anvender anonymisering i stedet for afslag på aktindsigter,” siger Louise Holck, direktør for Institut for Menneskerettigheder.

Informations- og ytringsfrihed vejer tungt, fordi de udgør hjørnesten i et velfungerende demokrati.
Louise Holck, direktør for Institut for Menneskerettigheder

Afslag på aktindsigter er ifølge instituttet for stærkt et middel i forhold til formålet om at beskytte offentligt ansatte. For selvom det er væsentligt at sikre deres tryghed, må beskyttelsen ikke gå ud over princippet om åbenhed, fremgår det af Institut for Menneskerettigheders høringssvar.

”Aktindsigt er offentlighedens mulighed for at se magthaverne over skulderen. Menneskeretligt vejer informations- og ytringsfrihed tungt, fordi de udgør hjørnesten i et velfungerende demokrati,” fastslår Louise Holck.

Den danske offentlighedslov har både herhjemme og på europæisk plan mødt kritik for at undtage for mange sager fra åbenhedsprincippet. Både Offentlighedskommissionen og Ytringsfrihedskommissionen har tidligere understreget, at der ikke bør indføres undtagelser, som går længere, end formålet tilsiger.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler blandt andet, at lovforslaget ændres, så:

  • Den foreslåede adgang til helt at give afslag på aktindsigt efter offentlighedsloven på grund af risiko for chikane udgår.
  • Offentlige myndigheders adgang til at sikre en effektiv anonymisering af særligt udsatte offentligt ansatte skal fremgå direkte af både offentlighedslovens og forvaltningslovens ordlyd.
     
  • Mediers og anerkendte forskningsinstitutioners adgang til aktindsigt i navneoplysninger ikke begrænses af lovændringen.