Nyhed

Instituttet klager til Ligebehandlingsnævnet over to virksomheders målrettet annoncering

Mand sidder ved computer
Det er diskrimination, når virksomheder alene målretter annoncer mod mænd eller personer med en bestemt alder, vurderer instituttet.

Institut for Menneskerettigheder har klaget til Ligebehandlingsnævnet over to virksomheder, der har målrettet jobannoncer på Facebook efter henholdsvis personer med et bestemt køn og personer med en bestemt alder. Instituttet indbringer sagerne for Ligebehandlingsnævnet med henvisning til instituttets mandat til at indbringe sager af principiel karakter eller sager af almindelig offentlig interesse for Ligebehandlingsnævnet, jf. lov om ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 7.

Den ene virksomhed har på Facebook reklameret for ledige job over for mænd i alderen 20-43 år, mens den anden virksomhed har rettet sine Facebook-annoncer mod ansøgere på 20-50 år. Den målrettede annoncering betyder, at annoncerne alene vises til folk, der lever op til kriterierne, og trykker de på en knap ved annoncen, får de at vide, hvorfor netop de ser annoncen. Det er derfor tydeligt over for mulige ansøgere, at virksomhederne ønsker ansøgninger fra personer med et bestemt køn eller en bestemt alder.

Institut for Menneskerettigheder vurderer, at den målrettede annoncering er i strid med ligebehandlingslovens § 6 og forskelsbehandlingslovens § 5.

Ifølge ligebehandlingsloven må der ved annoncering ikke angives, at arbejdsgiveren foretrækker personer af et bestemt køn. Forskelsbehandlingsloven fastslår ligeledes, at der ved annoncering ikke må angives, at arbejdsgiveren søger eller foretrækker en person af en bestemt alder.

Ligebehandlingsnævnet forventes at tage stilling til sagerne inden for otte måneder.

Kontakt

Specialkonsulent, Ligebehandling