Nyhed

Ny analyse: Fejl i over 25.000 klagesager på handicapområdet

Wheelchair
Fejl i den kommunale sagsbehandling betyder, at borgere med handicap risikerer at blive afskåret fra hjælp, de har brug for og ret til. I flertallet af de fejlbehæftede sager lider borgerne et velfærdsstab, som følge af at hjælpemidlerne ikke kan efterbetales.

Borgere med handicap risikerer at skulle vente unødigt på hjælp, de har brug for, fordi der sker udbredte fejl i den kommunale sagsbehandling.

En analyse fra Institut for Menneskerettigheder viser, at Ankestyrelsen i perioden 2014-2022 i 25.089 sager har fundet fejl, der var så væsentlige, at Ankestyrelsen har omgjort sagerne.

Analysen viser også, at over halvdelen af de omgjorte klagesager (i alt 14.357) handler om ydelser, borgeren ikke kan få efterbetalt. Det kan for eksempel dreje sig om hjælpemidler, hjemmehjælp eller socialpædagogisk støtte.

Det kan have store konsekvenser for den enkelte borger.

”Når borgeren ikke får den hjælp, de har brug for, kan det medføre et tab af funktionsevne, at de mister deres job, eller at nye diagnoser opstår som resultat af manglende støtte,” siger Rasmus Brygger, der er Ligebehandlingschef på Institut for Menneskerettigheder.

Ankestyrelsen har i 6.605 sager ændret kommunens afgørelse, fordi den har været forkert. I 18.484 sager har Ankestyrelsen fundet procesfejl eller manglet oplysninger og har derfor sendt dem tilbage til fornyet behandling i den pågældende kommune.

Rasmus Brygger peger samtidig på, at mængden af fejlbehæftede sager risikerer at være ”toppen af isbjerget”:

”De mere end 25.000 fejlbehæftede sager har vi kun fundet, fordi de netop er indbragt for Ankestyrelsen. Lovgivningen er kompliceret, og mange borgere har måske ikke overskuddet til at klage. Derfor kan man frygte, at det reelle omfang af fejl kan være langt større,” siger Rasmus Brygger.