"Don’t take it personal" – Privacy and information in an algorithmic age
Dette er algoritmernes tidsalder. En tidsalder, hvor personlig information er blevet en valuta, der ved hjælp af algoritmer omsættes til personlige profiler. Profiler der, på platforme såsom Facebook og Google, bliver styrende for de personaliserede nyheder, søgeforslag, reklamer og informationer, som brugerne præsenteres for. Dette til trods er platformsudbydere ikke interesserede i brugerne personligt, men ”blot” i deres sociale mønstre, netværk og præferencer. ’Tag det ikke personligt’ siger de.
Undersøgelser viser imidlertid, at mange brugere tager det personligt. De oplever, at de har mistet kontrollen over, hvilken information der opsamles om dem, og hvordan den anvendes, hvorved deres ret til privatliv udfordres. Det er dette misforhold, der er udgangspunktet for dette forskningsprojekt.
Formål
Overordnet spørger vi til forholdet mellem personlig information og retten til privatliv. Hvordan kan vi i en data-dreven tid, hvor tjenester er baseret på profilering og personaliserede services, gentænke, hvad det vil sige at have ret til privatliv? Hvordan forstår og beskytter vi ’personlig information’; når information om den enkelte kan udledes af hver eneste handling, der foretages online? og; når brugere i stigende grad bevidst vildleder og dermed ”gamer” den personlige profil, som platformene opbygger?
Vi vil undersøge disse spørgsmål både konceptuelt og via dataindsamling om brugeres og platformes perspektiver på personlig information, personlige profiler, privatliv og regulering.
Projektet ledes af institutleder Jens-Erik Mai med deltagelse af postdoc Sille Obelitz Søe, seniorforsker Rikke Frank Jørgensen (Institut for Menneskerettigheder), lektor BjarkiValtýsson (Institut for Kunst- og Kulturvidenskab) og lektor Taina Bucher (Institut for Medier, Erkendelse og Formidling).
Bevilling
Projektet er støttet med5.751.089 kr. af Danmarks Frie Forskningsfond.
Start: September 2018
Slut: September 2022