Publikation
Forside af rapport om retssikkerhed i kommunerne

Retssikkerhed i kommunerne

En undersøgelse af retssikkerhed i kommunerne med fokus på kommunernes menneskeretlige forpligtelser og borgernes møde med kommunen i sociale sager

Menneskerettighederne er vigtige i kommunalt regi. Det er i høj grad i kommunerne, at borgerne møder myndighederne. Det er også i kommunerne, at en stor del af den menneskeretlige beskyttelse gennemføres i praksis.

Der er imidlertid en række udviklinger i samfundet, der kan sætte retssikkerheden under pres: Lovgivningen er blevet stadig mere kompleks, og kommunernes økonomi er stram.

Institut for Menneskerettigheder har derfor undersøgt retssikkerheden i kommunerne i sociale sager.

Sådan har vi gjort

Undersøgelsen består af tre dele:

1. En menneskeretlig indledning, der beskriver kommunernes menneskeretlige forpligtelser i sociale sager.

2. En spørgeundersøgelse om borgernes møde med kommunen i sociale sager. Vi har spurgt mere end 1.100 borgere, repræsentativt udvalgt, hvordan de har oplevet sagsbehandlingen i deres kommune – om vejledningen om deres rettigheder har været god og forståelig, om de har været inddraget i deres egen sag, og om de har fået en forståelig forklaring på afgørelsen. Der bliver også set på, hvordan borgerne føler sig behandlet alt efter køn, etnicitet, alder, funktionsnedsættelse, uddannelse samt type af bopælskommune.

3. En forespørgsel blandt kommunale borgerrådgivere om retssikkerhed.Vi har spurgt borgerrådgiverne, om de ser udfordringer for borgernes retssikkerhed i den kommunale forvaltning. Desuden giver denne del af rapporten nogle bud på, hvordan borgerrådgiverfunktionen kan virke som en sikring eller styrkelse af borgernes rettigheder og retssikkerhed i forhold til den kommunale forvaltning.

Anbefalinger

På baggrund af rapportens resultater anbefaler Institut for Menneskerettigheder:

  • At kommunerne overvejer, hvordan de systematisk kan sikre, at alle borgere får den information og vejledning, de har behov for, til at søge kommunen om hjælp.
  • At kommunerne systematisk sikrer:
    • At enhver borger får mulighed for at tilkendegive, om han eller hun mener, at alle vigtige elementer er inddraget i vedkommendes sag.
    • At borgernes synspunkter rapporteres skriftligt som led i sagsbehandlingen og tillægges passende vægt i afgørelsen.
    • At borgerne får et udtrykkeligt tilbud om, at deres sag bliver talt igennem med en sagsbehandler.
    • At borgerne får information om deres mulighed for at have en bisidder med igennem sagsforløbet.
    • At borgerne udtrykkeligt spørges, om sagens afgørelse og begrundelsen herfor er forståelig for dem med tilbud om forklaring på afgørelsen samt klagevejledning.
  • At kommunerne overvejer, hvordan sagsbehandlere kan imødekomme de særlige behov for information og vejledning og for inddragelse i deres egen sag, som findes hos borgere med anden etnisk baggrund end dansk og borgere med funktionsnedsættelse.
  • At kommunen overvejer, om etablering af en borgerrådgiverfunktion kan være et redskab til at styrke borgernes retssikkerhed i kommunen.

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk