Publikation
Forside af analysen Rettigheder i den digitale velfærdsstat

Rettigheder i den digitale velfærdsstat

Analyse fra Institut for Menneskerettigheder viser, at flere borgere, der forventes at være digitale, oplever udfordringer med digitalisering af det offentlige.

Institut for Menneskerettigheder undersøger i ny analyse de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der opstår, når myndighederne digitaliserer uden at have et klart blik for borgernes grundlæggende rettigheder.

Analysen viser, at hver tredje af de borgere, som staten forventer er digitale, oplever udfordringer med det digitale, og at knap hver tiende oplever, at det er svært at anvende myndighedernes digitale løsninger. Udfordringerne går på tværs af alder, uddannelsesniveau og arbejdsmarkedstilknytning, og udfordringerne medfører, at mange synes, at det er svært at klare sig selv og tage del i samfundet som medborger.

Institut for Menneskerettigheders gennemgang af praksis på området viser, at borgernes udfordringer i mange tilfælde skyldes, at myndighederne ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på borgernes grundlæggende rettigheder, når de udvikler og implementerer deres digitale løsninger. Det kan for eksempel skyldes, at de digitale løsninger er mangelfulde og ikke overholder lovgivningen. Det kan også skyldes, at myndigheden ikke giver tilstrækkelig vejledning i de digitale løsninger, eller at myndighedens sagsbehandling i øvrigt er mangelfuld.

Når myndighederne digitaliserer uden at have borgernes grundlæggende rettigheder for øje, er der en stor risiko for, at borgerne lider et rettighedstab.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at:

  • Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet i samarbejde med Justitsministeriet udarbejder en vejledning om, hvordan eksisterende retsgarantier mv. i forvaltningsretten sikres i udviklingen og implementeringen af borgerrettede digitale løsninger.
     
  • Regeringen og Folketinget indfører et lovkrav om obligatoriske konsekvensanalyser om borgeres rettigheder og retssikkerhed ved udvikling og implementering af borgerrettede digitale løsninger, og at resultaterne heraf er offentligt tilgængelige.
     
  • Regeringen og Folketinget udvider Digitaliseringsstyrelsens eksisterende tilsyn med myndighedernes digitale løsninger, så der føres et konsekvent, ensartet og løbende tilsyn med, om de borgerrettede digitale løsninger i tilstrækkelig grad sikrer borgernes rettigheder og retssikkerhed.
     
  • Borgerinddragelse gøres obligatorisk, så det sikres, at det offentliges digitaliseringsprojekter lever op til forvaltningslovens krav om at være målrettet borgernes behov.

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk