Offentlig digitalisering kan gå ud over borgernes rettigheder
Knap hver 10. dansker har svært ved at anvende det offentliges digitale løsninger. Når myndigheder digitaliserer, skal de sikre borgernes rettigheder, fastslår Institut for Menneskerettigheder i analyse.
m s
Hastighed:
I et af verdens mest digitalisererede lande føler hver tredje borger over 18 år sig generelt udfordret af det digitale. For knap hver 10. borger er det svært at anvende de offentlige myndigheders digitale løsninger.
Det viser Institut for Menneskerettigheders nye analyse, der bygger på data fra Epinion for Ældre Sagen. Analysen fokuserer som noget nyt på digitale udfordringer hos dem, der ikke er fritaget Digital Post og derfor forventes at være digitale.
Offentlig digitalisering er i vidt omfang blevet gjort obligatorisk for borgerne. Derfor vækker det bekymring hos Institut for Menneskerettigheder, at mange oplever vanskeligheder, når kontakten med myndighederne foregår digitalt. Det kan nemlig betyde, at borgerne mister rettigheder:
”Digitalisering må ikke underminere borgernes retssikkerhed. Derfor bør myndighederne altid have øje for borgernes rettigheder, når de tilrettelægger, udvikler og driver digitale løsninger,” siger Louise Holck, direktør for Institut for Menneskerettigheder.
Forvaltningsrettens og menneskerettens krav til myndighedernes vejledning og sagsbehandling gælder, uanset om kontakten er analog eller digital. De senere år har en lang række sager dog vist, at forvaltningsrettens regler og principper udfordres, i takt med at forvaltningen digitaliseres.
Folketingets Ombudsmand har flere gange påpeget, at det er et alvorligt problem, at myndighederne ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på at sikre borgernes rettigheder i den digitale sagsbehandling.
”Borgeren skal i fokus, når myndighederne digitaliserer. Det handler grundlæggende om at sikre, at alle borgere behandles ens, og at de har lige adgang til de ydelser og den hjælp, som staten stiller til rådighed,” understreger Louise Holck.
Ifølge Institut for Menneskerettigheder er der derfor behov for, at kravene til offentlige myndigheders digitalisering, skærpes og udbygges.
DEBAT: Den stærkt udbredte offentlige digitalisering og brug af kunstig intelligens uden tidssvarende regulering bør vække særlig bevågenhed, skriver Louise Holck.
Offentlig digitalisering, udbredt brug af kunstig intelligens og ressourcetrængte myndigheder risikerer at forsømme hensynet til den enkelte borgers rettigheder. Det fremgår af årets beretning fra Institut for Menneskerettigheder, der gør status på udviklingen i 2023.