Demokrati fordi

Demokrati Fordi opfordrer eleverne til at reflektere over, hvad det egentlig vil sige at være medborger i et demokratisk fællesskab – også i de helt nære relationer.
Demokrati Fordi opfordrer eleverne til at reflektere over, hvad det egentlig vil sige at være medborger i et demokratisk fællesskab – også i de helt nære relationer.

Kampagnen tilbyder et elevunivers og et omfattende inspirationsmateriale, der indeholder konkrete forslag til aktiviteter, der kan gennemføres med klassen. Materialet er udarbejdet i samarbejde med Integrationsministeriet og Ungdomsbyen i 2010.

Materialer

Ytringsfrihed og racismeparagraffen

Vurderingsøvelse med cases, der omhandler balancen mellem ytringsfrihed og forbuddet mod diskrimination. Grundlovens § 77 sikrer ytringsfriheden i Danmark, dog under ansvar for domstolene.

Vælg et standpunkt: Civil ulydighed

Vurderingsøvelse om civil ulydighed med læreroplæg, forberedelseselement og taler. Efter kort læreroplæg og fælles brainstorm undersøger og analyserer eleverne forskellige eksempler på civil ulydighed og forbereder taler.

Er det diskrimination?

Vurderingsøvelser baseret på en delvist fiktiv case om diskrimination af personer med funktionsnedsættelse ved et restaurantbesøg.

Diamantkort

Holdningsøvelse der giver eleverne anledning til at lufte deres syn på menneskerettigheder og præsenterer dem for vidt forskellige synspunkter og holdninger, der findes i det danske samfund på området.

Stå, Stem, Gå – hvordan får vi et bedre læringsmiljø?

En bevægelsesøvelse, hvor eleverne udtrykker holdninger, fremsætter forslag og ideer, tilkendegiver tvivl og indtager flere standpunkter i forhold til, hvordan klassen i fællesskab kan skabe et godt læringsmiljø.

Argumentations battle om nedsættelse af valgretsalderen

Argumentations battle. På baggrund et af kort læreroplæg om argumentation, skal eleverne battle henholdsvis for og imod nedsættelsen af valgretsalderen til 16 år.

 

Konflikthåndtering og fællesskab

To bevægelsesøvelser om konflikthåndtering. En armlægningsøvelse om forskellige kommunikationsstile inden for konflikthåndtering og en konfliktoptrapningsøvelse, der træner identificering af konfliktens trin.

Dukketesten

En refleksionsøvelse, der på baggrund af en kortfilm lavet af Hassan Preisler for Institut for Menneskerettigheder, får eleverne til at overveje identitetsmønstre hos de i filmen medvirkende børn og i fællesskab at drøfte majoritetsmarkører.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør
 

Valgmøde i Aché

Rollespil, hvor der arbejdes med politisk debat og samspillet mellem rettigheder, ideologi og demokrati. De politiske emner, der tages op omhandler borgernes borgerlige, politiske, social-kulturelle og økonomiske rettigheder.

Definition af Demokrati

Vurderingsøvelse. Eleverne skal blive enige om en definition på demokrati – på demokratisk vis. Øvelsen består af 5 runder, hvor størrelsen på grupperne, hvori definitionen skal diskuteres og besluttes, gradvis øges.

Demokratikanon: Demokratiets udfordringer

Vurderingsøvelse. Med udgangspunkt i Demokratikanonen tager eleverne stilling til vilkår og udfordringer for demokratiet. Der reflekteres over tematikker som nærdemokrati, globalt demokrati, multikulturalisme mm.

Demokrati og politiske ideologier

Holdnings- og argumentationsøvelse. Materialet udgør en række udsagn om, hvordan samfundet bedst indrettes, som eleverne skal forholde sig til og relatere til politiske ideologier og partier.