It takes all kinds
Materialerne adresserer mobning og diskrimination på baggrund af seksuel orientering og kønsidentitet ud fra en bredere menneskeretlig kontekst og omhandler derfor også ligebehandling og anti-diskrimination generelt. Begrebet ’heteronormativitet’, som beskriver den automatiske forventning om, at alle mennesker er tiltrukket af mennesker af det modsatte køn, anvendes som ramme for undervisningsmaterialet.
Kampagnen tilbyder bl.a. værktøjer, der kan hjælpe lærere med selv at udvikle et undervisningsforløb med fokus på diskrimination, ligebehandling, menneskerettigheder osv. Udarbejdet i samarbejde med 9 europæiske LGBT ngo’er i 2012 med støtte fra EU.
Gå til kampagnesitet: http://teachers.intrasocial.com/ie/search/results
Materialer
Grundregler (16-17)
En refleksionsøvelse, hvor eleverne sammen med læreren udarbejder et sæt fælles regler, som gælder i undervisningen.
Virkelighedens Frodo. Torkils historie
Øvelsen handler om identitet og normer. Den tager udgangspunkt i en personlig historie, fortalt af en ung mand, der ikke passer ind i heteronormen, og som er opvokset i et traditionelt, kristent samfund på Færøerne.
”What doesn’t kill you makes you stronger”. Jamilas historie
Øvelsen handler om identitet, normer og multidiskrimination. Den tager udgangspunkt i en historie, fortalt af en ung kvinde, der ikke passer ind i heteronormen, og som identificerer sig som del af en etnisk og religiøs minoritet.
Et skridt fremad
En refleksionsøvelse om ulighed og diskrimination. Eleverne skal reflektere over deres egne forudfattede opfattelser af andre ift. køn og kønsidentitet, seksuel orientering, alder, social baggrund, religion/tro, etnicitet og handicap.
Det normales historie - vejledning
Det normales historie - spillet
Eleverne spiller “Det normales historie” online og reflekterer på den baggrund over, hvad normer er, hvordan de har ændret sig historisk, og hvordan mennesker, der bryder med normerne, gør en forskel i samfundet og historien.
Homo, bi og trans i medierne
Eleverne bliver præsenteret for en analyse af repræsentationer af homo- og biseksuelle i ungdoms-tv, og skal derefter lave deres egen undersøgelse af, hvordan LGBT-personer fremstilles i danske ungdomsprogrammer.
Kortlægning af LGBT Rettigheder
En informationssøgnings- og refleksionsøvelse, hvor eleverne søger efter informationer om lovsikrede rettigheder for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transkønnede i Danmark og Europa.
Hadforbrydelser og homofobi
På baggrund af en brainstorm om skældsord skal eleverne reflektere over, hvordan skældsord som f.eks. ”bøsse” og ”luder” er med til at sætte bestemte rammer for adfærd. (Inkl. fakta om hadforbrydelser og homo- og transfobi.)