Instituttet efterlyser åbenhed om det offentliges brug af kunstig intelligens
I en retsstat er det et grundlæggende princip, at borgere og offentlighed skal kunne kigge magthaverne i kortene og få indsigt i de processer, der ligger bag love og afgørelser.
Men når dele af afgørelsen træffes af en algoritmisk profileringsmodel, bliver det princip udfordret.
Det konkluderer Institut for Menneskerettigheder i ny analyse om brugen af kunstig intelligens i det offentlige.
Profileringsmodeller drives kort sagt af matematiske formler, der på baggrund af oplysninger om afgjorte sager om borgere kan lære at analysere og vurdere nye sager gennem maskinlæring.
Modellerne benyttes blandt andet i sagsbehandlingen i sager på socialområdet og beskæftigelsesområdet.
Profileringsmodeller kan gøre sagsbehandlingen mere strømlinet, men de kan også skabe uklarheder på et område, hvor regler kræver gennemsigtighed i forvaltningen, påpeger jurist og chefkonsulent Marya Akhtar, der står bag analysen.
”Borgeren har ret til at kende til de oplysninger, der indgår i vedkommendes egen sag, og vide, hvad der ligger til grund for en afgørelse. På samme måde har kontrolinstanser og i visse tilfælde også offentligheden krav på at vide, hvordan myndigheden træffer afgørelser,” siger Marya Akhtar og fortsætter:
”I Danmark er det bare ikke muligt at få et overblik over, hvor mange offentlige myndigheder der bruger profileringsmodeller i deres sagsbehandling. Den enkelte borger får ikke at vide, om en profileringmodel har været med til at afgøre vedkommendes sag. Det er et problem for vores retssikkerhed.”
Åbenhed i og om modellerne
Der er ikke åbenhed om, hvor, hvornår og hvordan profileringsmodeller anvendes i forvaltningen. Det kan desuden være svært eller umuligt at få et indblik i modellens design og dens måde at behandle borgerens oplysninger på.
Institut for Menneskerettigheder peger på to krav til modellerne, som myndighederne bør kunne opfylde, men langtfra altid gør i dag.
Det første krav omhandler gennemsigtighed om brugen af modellerne: Hvilke myndigheder bruger profileringsmodeller i sagsbehandlingen, og hvad bruger de dem til?
Den type oplysninger bør være offentligt tilgængelige, for eksempel på en hjemmeside, der dækker samtlige offentlige myndigheder. Også den enkelte borger har krav på at vide, hvorvidt og hvordan en profileringsmodel er brugt i en konkret afgørelse.
Den form for åbenhed forudsætter imidlertid, at myndighederne kan redegøre for, hvilke opgaver modellerne udfører, og hvordan de udfører dem.
Det andet krav handler derfor om gennemsigtighed i modellerne: Hvordan er modellen designet, hvordan har den behandlet borgerens oplysninger, og hvad er baggrunden for dens resultat?
Kravet sætter nogle grænser for, hvor komplekse modellerne kan være, for jo mere kompleks en model er, jo sværere vil det være at få indsigt i, hvordan den fungerer. Hensynet til borgerens rettigheder skal tænkes ind allerede i designet og udviklingen af modellerne.
”Borgerens rettigheder bør veje tungest i det offentliges brug af profileringsmodeller. Rettigheder skal være rettesnor for, hvordan man går til udviklingen af modellerne, hvilke opgaver man sætter dem til, og hvilke oplysninger man lægger frem om brugen af dem. Ellers risikerer myndighederne at underminere de rettigheder, vi som borgere har i dag, i deres iver efter at effektivere den offentlige sektor,” siger Marya Akhtar.