Nyhed

Krav til digital tilgængelighed skal håndhæves mere effektivt

Krav til digital tilgængelighed skal håndhæves mere effektivt
Udkast til lovforslag om webtilgængelighed er et vigtigt skridt, men går ikke langt nok for at sikre, at tilgængelighedskravet bliver efterlevet.

Fremover skal offentlige hjemmesider og mobilapps være mere tilgængelige. Det er formålet med et nyt udkast til lovforslag, som instituttet netop har afgivet

til.

”Lovforslaget er et vigtigt skridt i retningen af at sikre retten til ligebehandling for personer med handicap. En tilgængelig adgang til offentlige hjemmesider og apps har nemlig stor betydning for muligheden for at deltage og blive inkluderet i samfundet. Det gælder for eksempel inden for sundhed, skole- og dagtilbud,” siger Nikolaj Nielsen, leder af handicapteamet ved Institut for Menneskerettigheder. Han fortsætter:

”Men håndhævelsesproceduren i lovforslaget er ganske enkelt ikke godt nok. Og det er rigtigt ærgerligt, for vi ved fra tidligere undersøgelser, at det er nødvendigt at håndhæve kravene om tilgængelighed, hvis de skal efterleves af de offentlige institutioner”.

Tilgængelighed på offentlige hjemmesider halter

I 2008 indgik regeringen en aftale med KL og Danske Regioner, som forpligter offentlige myndigheder til at anvende en standard for tilgængelige hjemmesider kaldet WCAG – Web Content Accessibility Guidelines. Men tidligere undersøgelser fra Digitaliseringsstyrelsen og Institut for Menneskerettigheder viser, at langt fra alle offentlige myndigheder lever op til de tilgængelighedskrav, der stilles i WCAG.

I en

fra instituttet fra september i år svarede 46 % af kommunerne, at deres hjemmesider enten ikke levede op tilgængelighedskravene, eller at de ikke vidste, om hjemmesiderne gjorde det.

"Det tyder på, at der ikke alene er behov for regulering, vejledning og tilsyn, men også effektiv håndhævelse af allerede eksisterende krav, hvis offentlige myndigheders hjemmesider og mobilapps skal blive mere tilgængelige," siger Nikolaj Nielsen.

Fravær af samlet klageorgan er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt

Som det ser ud nu, er borgerne henvist til at benytte de eksisterende muligheder for at klage til en højere forvaltningsmyndighed. Det betyder, at klager over manglende tilgængelighed til offentlige hjemmesider og mobilapps vil blive behandlet af forskellige myndigheder på forskellige niveauer i det offentlige system – og i mange tilfælde af myndigheder, som ikke har nogen særlig viden eller kompetence med hensyn til digital tilgængelighed.

Instituttet mener, at det er retsmæssigt betænkeligt, at klageadgangen ikke er mere ensartet og gennemsigtig for borgerne. Derfor anbefaler instituttet, at der etableres en samlet administrativ klageadgang – eksempelvisi Digitaliseringsstyrelsen.