Høringssvar

Lovforslag når ikke i mål med at sikre, at alle kan følge med digitaliseringen

Mand med mobiltelefon
HØRINGSSVAR: Digitaliseringsministeriet foreslår en lovændring, der skal gøre det nemmere at blive undtaget fra digital selvbetjening. Forslaget løser imidlertid ikke borgernes problemer i det digitale møde med det offentlige.

Den øgede digitalisering af det offentlige Danmark skaber udfordringer for en større gruppe danskere. Udfordringerne rammer ikke kun ældre, men går på tværs af alle samfundsgrupper. Det viser det seneste års offentlige debat.

Der er fortsat behov for at sikre, at digitaliseringen ikke hægter borgere af.
Louise Holck, direktør, Institut for Menneskerettigheder

Når digitaliseringen ikke sker med øje for at sikre, at flest muligt kan følge med, vil den dog særligt ramme de grupper, der i forvejen er udsatte.

”Det er meget positivt, at regeringen har fokus på at sikre en mere lige og ensartet adgang til at blive undtaget fra digital selvbetjening. Der er dog fortsat behov for at sikre, at digitaliseringen ikke hægter borgere af,” siger Louise Holck, direktør for Institut for Menneskerettigheder.

I sit høringssvar anbefaler Institut for Menneskerettigheder blandt andet, at der indføres en enkel og generel fritagelsesadgang, der gælder al fremtidig brug af alle offentlige selvbetjeningsløsninger.

Instituttet anbefaler desuden, at Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet fremadrettet har et tydeligt fokus på at sikre, at digitaliseringen ikke virker ekskluderende.

Institut for Menneskerettigheder har løbende anbefalet, at borgerperspektivet skal i fokus i digitaliseringen, og var i januar 2023 medinitiativtager til otte principper for borgernær og inkluderende digitalisering.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler blandt andet, at:

  • der indføres en enkel og generel fritagelsesadgang, der gælder al fremtid brug af alle offentlige selvbetjeningsløsninger
     
  • der fastsættes fælles regler for de alternativer, som skal stilles til rådighed for borgere, der undtages fra obligatorisk digital selvbetjening
     
  • der er styrket fokus på, at borgere sikres effektiv adgang til digitale løsninger.

Læs flere anbefalinger i høringssvaret.