Det skal være lettere for mennesker med handicap at tage bussen
”Når jeg ikke kan gøre som andre, så er det, jeg føler, at jeg får en knytnæve i ansigtet,” fortæller Aina Boss Budde. Hun fik at vide, at hun selv måtte løfte rampen ned, da hun ville på bussen til Roskilde Festival. Men rampen er alt for tung for Aina Boss Budde, der sidder i kørestol, og bussen kørte forbi og efterlod hende på gaden.
Kørestolsbrugere er blevet et særsyn i bussen i Danmark. Handicappladsen bliver oftere brugt til barnevogne og stor bagage end til kørestole
Fem ud af seks trafikselskaber kræver nemlig, at mennesker med handicap selv eller med hjælp fra en medhjælper håndterer rampen for at komme på de almindelige busser. Buschaufførerne må ikke længere hjælpe kørestolsbrugere med rampen, bortset fra på Bornholm, hvor det er op til chaufførens skøn.
Det viser ny rapport fra Institut for Menneskerettigheder, der har undersøgt, om mennesker med handicap kan komme med busserne i Danmark.
Undersøgelsen placerer Danmark i bund, når det gælder velvilligheden for trafikselskaberne til at få alle ombord på bussen: Det er nemlig vanskeligere for mennesker med fysisk handicap at stige på bussen i København, end det er i både Prag, London og Madrid.
”Den kollektive transport er langt mindre kollektiv, end vi tror. Mennesker med handicap bliver henvist til flextrafik og handicapkørsel og bliver på den måde udelukket fra spontaniteten og det fællesskab, der ligger i at kunne bruge de kollektive transportmidler,” siger Nikolaj Nielsen, jurist og teamleder på Institut for Menneskerettigheder.
Risiko for konventionsbrud
I juli 2009 ratificerede Danmark FN’s Konvention om Rettigheder for Personer med Handicap. Danmark har herefter til opgave at sikre, at personer med handicap kan nyde de samme rettigheder som alle andre.
”Når trafikselskaberne bogstaveligt talt efterlader mennesker med handicap ved busstoppestedet, kan det være i strid med handicapkonventionen. De har samme ret som alle andre til at komme med bussen, men det går tilbage på området,” siger Nikolaj Nielsen.
Det er artikel 5 i konventionen om ikkediskrimination og rimelig tilpasning til mennesker med handicap, der er i spil.
Hvis det i den konkrete situation ikke er urimeligt byrdefuldt at give en hånd, så er chaufføren forpligtet til hjælpe i kraft af handicapkonventionens krav om rimelig tilpasning af offentlige tilbud og ydelser:
”Det er vanskeligt at se, at det kan være urimeligt byrdefuldt at hjælpe en person med handicap op i bussen ved at folde en rampe ud,” siger Nikolaj Nielsen.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler blandt andet, at retten til at komme med bussen for mennesker med handicap skrives ind i dansk lov, og at det præciseres, at buschaufførerne er forpligtet til at hjælpe i de situationer, hvor det ikke er urimeligt byrdefuldt for chaufføren.