Nyhed

Det skal være lettere for mennesker med handicap at tage bussen

Portræt af AMIR BECIROVIC, der står foran en gul bus.
Fem ud af seks danske trafikselskaber vil ikke hjælpe mennesker med fysisk handicap ombord på de almindelige busser. Det er ikke en urimelig byrde at folde en rampe ud, mener Institut for Menneskerettigheder.

”Når jeg ikke kan gøre som andre, så er det, jeg føler, at jeg får en knytnæve i ansigtet,” fortæller Aina Boss Budde. Hun fik at vide, at hun selv måtte løfte rampen ned, da hun ville på bussen til Roskilde Festival. Men rampen er alt for tung for Aina Boss Budde, der sidder i kørestol, og bussen kørte forbi og efterlod hende på gaden.

Kørestolsbrugere er blevet et særsyn i bussen i Danmark. Handicappladsen bliver oftere brugt til barnevogne og stor bagage end til kørestole

Fem ud af seks trafikselskaber kræver nemlig, at mennesker med handicap selv eller med hjælp fra en medhjælper håndterer rampen for at komme på de almindelige busser. Buschaufførerne må ikke længere hjælpe kørestolsbrugere med rampen, bortset fra på Bornholm, hvor det er op til chaufførens skøn.

Det viser ny rapport fra Institut for Menneskerettigheder, der har undersøgt, om mennesker med handicap kan komme med busserne i Danmark.

Den kollektive transport er langt mindre kollektiv, end vi tror.
Nikolaj Nielsen, jurist og teamleder på Institut for Menneskerettigheder.

Undersøgelsen placerer Danmark i bund, når det gælder velvilligheden for trafikselskaberne til at få alle ombord på bussen: Det er nemlig vanskeligere for mennesker med fysisk handicap at stige på bussen i København, end det er i både Prag, London og Madrid.

”Den kollektive transport er langt mindre kollektiv, end vi tror. Mennesker med handicap bliver henvist til flextrafik og handicapkørsel og bliver på den måde udelukket fra spontaniteten og det fællesskab, der ligger i at kunne bruge de kollektive transportmidler,” siger Nikolaj Nielsen, jurist og teamleder på Institut for Menneskerettigheder.

Risiko for konventionsbrud

I juli 2009 ratificerede Danmark FN’s Konvention om Rettigheder for Personer med Handicap. Danmark har herefter til opgave at sikre, at personer med handicap kan nyde de samme rettigheder som alle andre.

Handicapkonvention

I juli 2009 ratificerede Danmark FN’s Konvention om Rettigheder for Personer med Handicap. Danmark skal herefter sikre, at personer med handicap kan nyde de rettigheder, som konventionen foreskriver.

Institut for Menneskerettigheder er udpeget af Folketinget til at fremme og overvåge gennemførslen af FN’s Handicapkonvention i Danmark. 

”Når trafikselskaberne bogstaveligt talt efterlader mennesker med handicap ved busstoppestedet, kan det være i strid med handicapkonventionen. De har samme ret som alle andre til at komme med bussen, men det går tilbage på området,” siger Nikolaj Nielsen.

Det er artikel 5 i konventionen om ikkediskrimination og rimelig tilpasning til mennesker med handicap, der er i spil.

Hvis det i den konkrete situation ikke er urimeligt byrdefuldt at give en hånd, så er chaufføren forpligtet til hjælpe i kraft af handicapkonventionens krav om rimelig tilpasning af offentlige tilbud og ydelser:

”Det er vanskeligt at se, at det kan være urimeligt byrdefuldt at hjælpe en person med handicap op i bussen ved at folde en rampe ud,” siger Nikolaj Nielsen.

Institut for Menneskerettigheder anbefaler blandt andet, at retten til at komme med bussen for mennesker med handicap skrives ind i dansk lov, og at det præciseres, at buschaufførerne er forpligtet til at hjælpe i de situationer, hvor det ikke er urimeligt byrdefuldt for chaufføren.

Læs rapporten og se videoer 

Rapporten 'Busser for alle' kan læses her. På samme side finder du videointerviews med Aina Boss Busse, Amir Becirovic og Søren Meinertz, der fortæller om de barrierer, de har oplevet, når de ville med bussen. Videoerne er produceret af Great Minority og Enactlab.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at:

  • Transportministeriet tager initiativ til at indføre en pligt for trafikselskaberne til at sikre retten til at blive befordret i den almindelige kollektive bustransport for mennesker med handicap, herunder ved assistance fra buschaufføren.
     
  • Social- og Ældreministeriet tager initiativ til en ændring af handicapdiskriminationsloven, således at loven kommer til at omfatte en pligt til rimelig tilpasning på alle samfundsområder, herunder på transportområdet.
     
  • Social- og Ældreministeriet tager initiativ til at indføre en pligt til overholdelse af eksisterende tilgængelighedsstandarder i handicapdiskriminationsloven.
     
  • Transportministeriet tager initiativ til at udforme en national handlingsplan for tilgængelighed på transportområdet, herunder kollektiv bustransport. Initiativet bør blandt andet rumme en plan for gradvis fjernelse af barrierer i det kollektive transportsystem, en plan for fremme af tilgængelighed via universelt design samt målbare målsætninger.
'Busser for alle - en undersøgelse af bevægelseshandicap og kollektiv bustransport,' Institut for Menneskerettigheder, april 2021

 

Kontakt

Kommunikationsmedarbejder, Kommunikation og engagement