Publikation
Forside af rapporten børn med handicap på frie grundskoler

Børn med handicap på frie grundskoler

Rapport om børn med handicap og deres ret til inkluderende uddannelse og til ikke at blive diskrimineret. Rapporten undersøger om børnene er effektivt beskyttet i dansk ret, set i lyset af den øgede tilgang til de frie grundskoler.

indeholder desuden en række anbefalinger til, hvordan beskyttelsen af børn med handicaps rettigheder kan styrkes på de frie grundskoler.

Rapporten bygger på tre baggrundsnotater, der hver især undersøger aspekter af børn med handicaps adgang til de frie grundskoler:

  1. En juridisk analyse, der sammenholder regelgrundlaget for de frie grundskoler med menneskeretten (Institut for Menneskerettigheder 2018).
  2. En interviewundersøgelse blandt 10 PPR-medarbejdere og 10 skoleledere samt en dokumentanalyse af 150 skolers hjemmesider (DEFACTUM 2018).
  3. En analyse af registerdata for samtlige 486.655 grundskolebørn i almenklasser i 2014 og 2015 (VIVE 2018).
Frie grundskolers 'elevfrihed'

Blandt de frie grundskolers grundlæggende friheder er friheden til selv at bestemme, hvilke elever de vil have på skolen, også kaldet 'elevfrihed'. Skolerne afgør således frit, hvilke børn de vil optage på skolen, ligesom det står dem frit for at udskrive og bortvise elever.

Der er en risiko for, at denne såkaldte elevfrihed kommer i konflikt med børn med handicaps grundlæggende rettigheder efter FN’s Handicapkonvention og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, herunder retten til inkluderende uddannelse og retten til ikke at blive udsat for diskrimination.




Anbefalinger

For at styrke beskyttelsen af børn med handicaps menneskerettigheder anbefaler Institut for Menneskerettigheder:

Retten til uddannelse

Børn og unges ret til uddannelse er en rettighed, som er beskyttet i en række internationale konventioner, blandt andet FN’s Handicapkonvention. Den siger, at retten til uddannelse skal sikres via et inkluderende uddannelsessystem.

Det betyder, at Danmark er forpligtet til at sikre, at børn med handicap, der har særlige undervisnings- og uddannelsesbehov, har lige adgang til almindelige skoler samt gratis og obligatorisk grundskoleundervisning (artikel 24 i FN’s Handicapkonvention).

  • At Undervisningsministeriet tager initiativ til at sætte forvaltningslovens regler om aktindsigt, partshøring og begrundelse eller regler svarende til disse i kraft for de frie grundskoler.
  • At der på privat- og friskoleområdet etableres klageadgang i sager om specialpædagogisk bistand i lighed med, hvad der gælder på folkeskoleområdet.
  • At Folketinget indfører en pligt til rimelig tilpasning på uddannelsesområdet i lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap.
  • At Undervisningsministeriet sikrer et tilsyn med, om de frie grundskoler efterlever forbuddet mod diskrimination på grund af handicap, herunder i udskrivningssager, og generelt sikrer børn med handicaps ret til inkluderende uddannelse.
  • At Undervisningsministeriet sikrer, at et inkluderende undervisningsmiljø for børn med handicap bliver et element i undervisningsmiljøvurderinger, jf. undervisningsmiljølovens §§ 6 og 7.
  • At Undervisningsministeriet sikrer, at der føres tilsyn med, om de frie grundskoler tilvejebringer og opretholder et inkluderende undervisningsmiljø for børn med handicap.

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk