Notat
Overbliksnotat om menneskeretlige forpligtelser ved asylbehandling i tredjelande

Menneskeretlige forpligtelser ved asylbehandling i tredjelande

Asylbehandling i tredjelande er ikke i strid med international ret, men Danmark har stadig juridisk ansvar for asylansøgere, der overføres til et andet land, skriver Institut for Menneskerettigheder i overbliksnotat.

Alle asylansøgere, som kommer til Danmark, skal overføres til et tredjeland for at få behandlet deres asylansøgning, foreslog Socialdemokratiet i 2018.

Den danske regering arbejder nu for at etablere asylbehandling i et tredjeland uden for Europa.

Overblik fra Institut for Menneskerettigheder konkluderer, at asylbehandling i tredjelande ikke i sig selv er i strid med international ret. Danmark er dog fortsat juridisk ansvarlig for asylansøgere, selv om de overføres til et andet land. 

Ansvaret hører under Danmarks forpligtelser i henhold til international menneske- og flygtningeret.

To modeller

I overbliksnotatet præsenteres en række praktiske eksempler på asylbehandling i tredjelande, og der gennemgås en række generelle principper.

Derudover præsenteres de menneskeretlige forpligtelser, der knytter sig til to mulige modeller for asylbehandling i tredjelande:

  • center under dansk jurisdiktion
  • center under tredjelandets jurisdiktion.

Regeringen kan nemlig enten vælge at oprette et modtagecenter under dansk jurisdiktion, hvor regeringen særligt skal være opmærksom på, hvad der skal ske med de asylansøgere, der spontant søger om asyl på centeret.

Eller regeringen kan oprette et modtagecenter under tredjelandets jurisdiktion. Her skal regeringen være særligt opmærksom på, hvordan asylprocessen fungerer i tredjelandet.

 

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk