Publikation
Foside af overbliksnotat om Testning af forældrekompetencer hos grønlændere i Danmark

Testning af forældrekompetencer hos grønlændere i Danmark

Nyt notat undersøger brugen af test, der ikke er kulturtilpassede, men bruges til at måle forældrekompetencer i forbindelse med tvangsfjernelse af grønlandske børn.

Når kommunerne undersøger grundlaget for tvangsfjernelse af grønlandske børn i Danmark, anvendes som hovedregel en række tests til måling af forældrekompetencer. Men de tests er ifølge flere kilder uegnede, fordi de ikke er tilpasset målgruppen.

Grønlandske forældre risikerer at opnå lave testscorer, så det for eksempel konkluderes, at de har nedsatte kognitive evner, uden at der er faktisk belæg for det.

Sådanne potentielle fejlvurderinger kan have vidtrækkende konsekvenser for såvel børn som forældre, da de i yderste konsekvens kan være medvirkende til en tvangsfjernelse af et barn.

Som det fremgår af notatet, er det velkendt, at blandt andet intelligenstests udarbejdet og afprøvet i en given sammenhæng eller kultur ikke uden videre kan anvendes blandt andre folkeslag eller kulturer.

Kritikken af de anvendte måleredskaber i forbindelse med tvangsfjernelser bør derfor tages alvorligt.

I Danmark er 7 procent af børn, som selv er født i Grønland, og 5 procent af børn med mindst én forælder, der er født i Grønland, anbragt uden for hjemmet, mod 1 procent af andre børn i Danmark.

Notatet forholder sig ikke til, hvorvidt tvangsfjernelserne er berettigede eller ej. Vores fokus er processen, der leder til en tvangsfjernelse.

Da en tvangsfjernelse er et vidtgående indgreb i retten til familieliv, er det afgørende, at processen sikrer et egnet grundlag for beslutningen.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at:

  • Social- og Ældreministeriet tydeliggør, at danske myndigheder er forpligtede til at beskytte den grønlandske kultur og identitet, jf. ILO’s konvention nr. 169 om oprindelige folk. Det betyder blandt andet, at danske myndigheder skal sikre særlig støtte og kompensation til grønlandske familier med henblik på at sikre børnenes trivsel og udvikling i hjemmet. Såfremt der sker anbringelser, bør det undersøges, om det kan ske i grønlandske familier, så barnet kan bevare sit oprindelige sprog, kultur og identitet.
     
  • Social- og Ældreministeriet sikrer en effektiv beskyttelse af grønlandske familiers ret til familie og ret til ikkediskrimination. Psykologtests bør være kulturtilpassede for at kunne indgå i forældrekompetenceundersøgelser og danne grundlag for tvangsfjernelser.
     
  • Social- og Ældreministeriet sikrer, at psykologer, der varetager forældrekompetenceundersøgelser (herunder testning, vurdering mv.) af grønlandske forældre, har de fornødne kompetencer, herunder viden om tværkulturel psykologi og -testning. 
     
  • Offentlige myndigheder (regioner, kommuner m.fl.) sikrer, at grønlændere får tolkebistand i kommuners behandling af sager om børns trivsel, herunder også i testsituationer.
Kilde: Testning af forældrekompetencer hos grønlændere i Danmark, Institut for Menneskerettigheder, 2022

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk