Notat
Forside af overbliksnotat om tilsyn med PET og FE

Tilsyn med efterretningstjenester

I nyt notat gennemgår Institut for Menneskerettigheder de menneskeretlige forpligtelser for tilsyn med efterretningstjenester og sammenligner det danske tilsyn med lignende tilsyn i andre europæiske lande.

Institut for Menneskerettigheder retter i nyt notat en kritik af de eksisterende regler for tilsyn med Politiets Efterretningstjeneste (PET) og Forsvarets Efterretningstjeneste (FE).

Notatet gennemgår de centrale menneskeretlige forpligtelser, som fremgår af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Efterretningstjenesternes hemmelige overvågning af borgere og virksomheder udgør først og fremmest et indgreb i retten til privatliv, som er beskyttet af Menneskerettighedskonventionens artikel 8.

Institut for Menneskerettigheder sammenligner samtidig dansk lovgivning med lovgivningen for tilsyn med efterretningstjenester i Sverige, Norge, Frankrig og Nederlandene. 

Kontrollen med efterretningstjenesterne i Norge, Frankrig, Nederlandene og Sverige er på flere centrale parametre stærkere end den danske kontrol, som bliver udført af Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET).

I de udvalgte lande er efterretningstjenesternes virksomhed også mere fintmasket og præcist reguleret, end tilfældet er i Danmark.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at:

  • Efterretningstjenesternes virksomhed reguleres mere præcist og detaljeret, herunder særligt i forhold til myndighedernes indhentning og behandling af data samt kontrollen hermed.
     
  • TET’s mandat udvides, så der føres et retligt tilsyn med efterretningstjenesternes samlede virksomhed. Det udvidede tilsyn bør omfatte efterretningstjenesternes undersøgelses- og efterretningsaktiviteter, herunder brugen af tvangsindgreb, PET’s brug af agenter og FE’s anvendelse af rådata samt videregivelse af oplysninger til fremmede efterretningstjenester.
     
  • Domstolen foretager en forudgående legalitetskontrol, når FE indhenter rådata som led i sin efterretningsvirksomhed.
     
  • TET’s mulighed for at udføre undersøgelser udvides, ved f.eks. at give tilsynet beføjelse til at kunne indkalde relevante personer til at afgive forklaring under vidneansvar.
     
  • TET skal kunne udstede et påbud til relevante personer eller virksomheder om at samarbejde, og at manglende efterlevelse af påbuddet skal kunne sanktioneres med bøde eller med fængsel.
     
  • TET skal have en generel kompetence til at træffe retligt bindende afgørelser i forhold til efterretningstjenesternes adgang til og brug af oplysninger.  

 

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk