Alle høringssvar om Bolig og hjemløshed

  • Instituttet henviser til sine tidligere høringssvar og anbefaler, at Justitsministeriet i fællesskab med Naalakkersuisut og Inatsisartut afsøger andre løsninger på ordensmæssige problemer, som hjemløse kan skabe ved deres tilstedeværelse i det offentlige rum - uden at kriminalisere handlinger direkte relateret til fattigdom og hjemløshed.
  • Instituttet anbefaler bl.a., at der ikke indføres mulighed for at ophæve et lejemål, før straffesagen mod beboeren er endelig, og at det tilføjes i lovudkastet, at boligorganisationer ved vurdering af ophævelse af et lejemål skal inddrage alle relevante forhold.
  • Instituttet anbefaler bl.a., at Bolig- og Planstyrelsen fjerner kriteriet om, at andelen af efterkommere og indvandrere med ikkevestlig oprindelse skal overstige 30 pct, i definitionen af de foreslåede forebyggelsesområder.
  • Instituttets bemærkninger til udkastet til Danmarks stillingtagen til UPR-anbefalingerne
  • Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet ændrer lovforslaget således, at kære af byrettens kendelse om udsættelse af lejemål tillægges opsættende virkning. Det anbefales også, at det bliver præciseret, hvor hurtigt udlejeren skal tilbyde genhusning, og hvilke pligter udlejeren har i en situation, hvor byrettens kendelse om ophævelse af lejemålet omgøres af en højere retsinstans.
  • Instituttet anbefaler, at ministeriet afventer fremsættelsen af lovforslaget indtil domstolene og Ligebehandlingsnævnet har truffet afgørelse i de verserende sager om lovligheden af udviklingsplanens indhold smat kriterne for, hvornår et område er en "ghetto". Det anbefales også, at der foretages en undersøgelse af brugen og konsekvenserne af de skærpede anvisnings- og udlejningsregler.
  • Instituttet anbefaler, at sundhedsministeren ved fastsættelse af regler efter sundhedslovens § 158 b sikrer, at oplysninger om uregistrerede migranter, der tager imod et tilbud om vaccination, ikke videregives til politi og udlændingemyndigheder m.v. Det anbefales også, at der udarbejdes en vejledning på flere fremmedsprog, der indeholder information om vaccinen og om reglerne for videregivelse af oplysninger og registrering, der kan udleveres til blandt andre uregistrerede migranter.
  • Instituttet finder en række af de foreslåede tiltag positive, men kommer samtidig med forslag til forbedringer på flere områder, herunder i forhold til regler over for en flerhed af personer, forsamlingsforbud, og restriktioner for adgang til besøg i egen bolig.
  • Instituttet gentager Grønlands Råd for Menneskerettigheder og instituttets tidligere anbefaling om, at Naalakkersuisut tager initiativ til at indføre en fattigdomsgrænse.
  • Instituttet anbefaler, at ministeriet indfører tilsvarende rettigheder og tilbud til mænd - og de børn der ledsager dem - om midlertidigt ophold som dem, der tilbydes kvinder efter servicelovens § 109. Det anbefales også, at ministeriet undersøger mulighederne for at forenkle retssikkerhedslovens regler om opholds-, handle- og betalingskommune for at sikre, at hjemløse, der bevæger sig på tværs af kommuner, får den hjælp, støtte og omsorg, de har behov for og krav på
  • Offentlig høring vedrørende Grønlands bidrag til Danmarks tredje nationale rapport til FN’s Menneskerettighedsråd under Den Universelle Periodiske Bedømmelse (Universal Periodic Review) forud for Danmarks eksamination i maj 2021.
  • Instituttet opfordrer regeringen til at styrke den parlamentariske kontrol, retssikkerheden og beskyttelsen af frihedsrettighederne i udkastet. Samtidig mangler udkastet klarhed og præcision for at sikre den rette balance mellem hensynet til at bekæmpe epidemier over for borgernes grundlæggende rettigheder
  • Instituttet anbefaler, at der ikke laves forsøgsordninger, som indskrænker grundlæggende rettigheder for beboere i almene ældre- og plejeboliger. I stedet skal adskillelse mellem boform og adgangen til støtte sikres
  • Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet, med inddragelse af relevante eksterne aktører, foretager en grundig evaluering af lovens effekt, reglernes betydning for udsatte gruppers levevilkår og håndhævelsen af reglerne i praksis, før et lovforslag om afskaffelse af udløbsklausulen bliver fremsat
  • Instituttet anbefaler bl.a., at Seniorpensionsenheden ved tilrettelæggelsen af seniorpensionsagerne skal tage hensyn til ansøgere med særlige behov, så disse borgerne er i stand til at varetage deres interesser
  • Instituttet anbefaler bl.a. Folketinget at afsøge andre løsninger på ordensmæssige problemer relateret til hjemløse uden at kriminalisere handlinger direkte relateret til fattigdom og hjemløshed
  • Instituttet anbefaler blandt andet, at der foretages en gennemgribende revision af vejledningen, og at sagsprocessen uddybes.
  • Instituttet anbefaler, at regeringen afsøger andre løsninger på ordensmæssige problemer som socialt udsatte, herunder udenlandske hjemløse, kan skabe ved deres tilstedeværelse i det offentlige rum – uden at kriminalisere og hæve straffen for handlinger direkte relateret til fattigdom og hjemløshed som eksempelvis tiggeri. Instituttet anbefaler også, at Justitsministeriet sikrer, at politiets håndhævelse af loven ikke diskriminerer enkelte befolkningsgrupper på grund af for eksempel nationalitet eller etnicitet. Ministeriet anbefales også, at foretage en evaluering af lovens effekt, reglernes betydning for udsatte gruppers levevilkår og håndhævelsen af reglerne i praksis, før et lovforslag om afskaffelse af udløbsklausulen bliver fremsat med inddragelse af erksterne aktører.
  • Instituttet finder forslaget om ophævelse af opholdskravet positivt og bemærker i den forbindelse, at regeringen med udkastet delvist imødekommer den kritik af opholdskravet, som FN’s Komité om Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder er fremkommet med ved Komitéens eksamination af Danmark i oktober 2019.
  • Instituttet anbefaler fortsat, at det bliver mulighed for at optjene feriepenge af barselsdagpenge. Instituttet anbefaler også, at det præciseres, at der med fravær menes fravær efter udkastets kapitel 1, og at det bliver indskrevet i bemærkningerne, at grønlandske persondataregler skal overholdes ved indhentning og udlevering af oplysninger.
  • Instituttet anbefaler, at ministeriet overvejer, om der for personer under 18 år, der ønsker at få godkendt et partinavn med henblik på at partiet kan blive opstillingsberettiget, kan indlevere en fuldmagt fra forældremyndighedsindehaveren.
  • Institut for Menneskerettigheder bemærker, at der med fordel kan udarbejdes en vejledning til, hvordan udveksling af oplysninger mellem en grønlandsk og henholdsvis dansk eller færøsk kommune skal finde sted for at være i overensstemmelse med persondataretlige regler.
  • Instituttet anbefaler, at ministeriet ændrer udkastet til bekendtgørelse om information og samtykke så, at enhver patient som får foretaget en genetisk analyse, skal give skriftligt samtykke og kan frabede sig anvendelsen af oplysninger til andre formål end behandlingen i overensstemmelse med loven og de tilsigtede rettigheder. Instituttet anbefaler endvidere, at patienten informeres om samtlige de formål, som patientens genetiske og helbredsmæssige oplysninger kan bruges til i Nationalt Genom Center
  • Instituttet bemærker, at en vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser udestår.
  • Instituttet bemærker bl.a. at der bør tages højde for regionale forskelle ved ministeriets vurdering af mulighederne for at varetage udsatte gruppers boligbehov.