Alle høringssvar om COVID-19

  • Instituttet henviser til sit tidligere høringssvar og anbefaler, at det sikres, at personer ikke kan straffes for overtrædelse af regler fastsat i medfør af lovudkastets § 22. Det anbefales også, at det indskrives, at restriktioner ift. botilbud ikke kan anvendes på arealer, der udgør beboerens egen bolig.
  • Redegørelsen bør også forholde sig til, hvordan indførte restriktioner har ramt borgerne og ikke alene myndighedssamarbejdet omkring anvendelsen af epidemiloven.
  • Instituttet opfordrer Departementet for Sundhed til at styrke retssikkerheden og beskyttelsen af frihedsrettighederne i udkastet. Samtidig mangler udkastet klarhed og præcision for at sikre den rette balance mellem hensynet til at bekæmpe epidemier over for borgernes grundlæggende rettigheder.
  • Instituttet anbefaler, at sundhedsministeren ved fastsættelse af regler efter sundhedslovens § 158 b sikrer, at oplysninger om uregistrerede migranter, der tager imod et tilbud om vaccination, ikke videregives til politi og udlændingemyndigheder m.v. Det anbefales også, at der udarbejdes en vejledning på flere fremmedsprog, der indeholder information om vaccinen og om reglerne for videregivelse af oplysninger og registrering, der kan udleveres til blandt andre uregistrerede migranter.
  • Instituttet finder en række af de foreslåede tiltag positive, men kommer samtidig med forslag til forbedringer på flere områder, herunder i forhold til regler over for en flerhed af personer, forsamlingsforbud, og restriktioner for adgang til besøg i egen bolig.
  • Instituttet anbefaler, at der fremsættes et ændringsforslag for klart at afgrænse, hvilket anvendelsesområde straffelovens § 81 d har, og for at redegøre for, hvilken betydning det har for udvisningsvurderingen, at en udlænding er dømt efter bestemmelsen. Instituttet anbefaler i den forbindelse også, at ministeriet foretager en menneskeretlig vurdering af retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6.
  • Instituttet anbefaler, at der stilles ændringsforslag, så det er klart afgrænset, hvornår der kan ske strafskærpelse, og så der foretages en nærmere vurdering af adgangen til at udvise og til at blokere hjemmesider
  • Instituttet opfordrer regeringen til at styrke den parlamentariske kontrol, retssikkerheden og beskyttelsen af frihedsrettighederne i udkastet. Samtidig mangler udkastet klarhed og præcision for at sikre den rette balance mellem hensynet til at bekæmpe epidemier over for borgernes grundlæggende rettigheder
  • Instituttet anbefaler en række præciseringer af Hjemrejsestyrelsens vurdering, herunder hvordan en udlændings særlige sårbarhed skal vurderes, og hvad det betyder, hvis en udlænding flere gange pålægges at lade sig undersøge for en sygdom.
  • Instituttet anbefaler, at reglerne kun må gælde så længe, de anses for nødvendige og proportionale. Derudover anbefaler instituttet også, at en række bestemmelser præciseres, at forsamlingsforbud ikke skal gælde politiske forsamlinger, og at det tilføjes, hvor der er klageadgang
  • Instituttet anbefaler at en del bestemmelser i bekendtgørelsen præciseres, herunder ift. indrejserestriktioners udstrækning, Landslægeembedets beføjelser m.v. Desuden understreger vi, at reglerne kun må gælde så længe, de anses for nødvendige og proportionale.
  • Instituttet anbefaler, at det nøje overvejes, om der er behov for at kunne fastsætte regler om afskæring af indsatte/tilbageholdtes adgang til besøg m.v.