Alle høringssvar om Grønland

  • Instituttet anser det for positivt, at der tilføjes et indsatsområde til handlingsplanen vedrørende seksualitet og forebyggelse af seksuelle overgreb mod personer med handicap. Instituttet vurderer dog, at der er behov for yderligere indsatser for at forebygge seksuelle overgreb på døgntilbud.
  • Instituttets bemærkninger og anbefalinger til Danmarks tredje midtvejsrapport til Den Universelle Periodiske Bedømmelse.
  • Instituttet anser det for positivt, at indsatsen mod seksuelle overgreb mod brøn og digitale krænkelser bliver styrket. Instituttet anbefaler, at det overvejes hvordan udnyttelse af en persons psykiske eller kognitive handicap til at skaffe sig samleje med vedkommende kriminaliseres.
  • Instituttet anser det for positivt, at der nu igangsættes en forsøgsordning med konfliktmægling i Grønland. Instituttet anbefaler, at der indføres en supervisionsordning med konfliktmæglerne, og at offentligheden får adgang til følgegruppens evaluering af forsøgsordningen.
  • Instituttet finder det særdeles positivt, at Naalakkersuisut foreslår at indføre et generelt forbud mod diskrimination og oprettelse af et Ligebehandlingsnævn. Instituttet anbefaler bl.a. at indkredse specifikke typer af lovlige undtagelser til direkte diskrimination.
  • Instituttet anser det for positivt, at der bliver udarbejdet en strategi og igangsat en fokuseret indsats på området. Instituttet anbefaler bl.a., at psykiatriens rolle tænkes ind i strategien, og at de unges perspektiv tydeliggøres.
  • Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet og Naalakkersuisut udformer lovudkastet, så bestemmelsen beskytter alle i nære relationer mod psykisk vold, uanset gerningspersonens tilknytning til husstanden. Desuden anbefaler instituttet, at der sideløbende med en nyaffattelse af en selvstændig bestemmelse om psykisk vold bør iværksættes forebyggelses- og oplysningsinitiativer i Grønland.
  • Instituttet henviser til sine tidligere høringssvar og anbefaler, at Justitsministeriet i fællesskab med Naalakkersuisut og Inatsisartut afsøger andre løsninger på ordensmæssige problemer, som hjemløse kan skabe ved deres tilstedeværelse i det offentlige rum - uden at kriminalisere handlinger direkte relateret til fattigdom og hjemløshed.
  • Instituttet henviser til sit tidligere høringssvar og anbefaler, at det sikres, at personer ikke kan straffes for overtrædelse af regler fastsat i medfør af lovudkastets § 22. Det anbefales også, at det indskrives, at restriktioner ift. botilbud ikke kan anvendes på arealer, der udgør beboerens egen bolig.
  • Instituttet finder det særdeles positivt, at Naalakkersuisut har besluttet at fremme initiativet om, at Grønland skal have en national handlingsplan, for at sikre efterlevelse af Børnekonventionen. Instituttet anbefaler, at Naalakkersuisut under hvert enkelt initiativ i handlingsplanen præciserer den ansvarlige myndighed, initiativets sigte samt de påkrævede økonomiske midler.
  • Selvom handlingsplanen generelt har gode og velbegrundede intentioner foreslår instituttet bl.a., at der arbejdes videre med udmøntningen af handlingsplanen.
  • Instituttet anbefaler, at pligten til at meddele den registrerede om behandling af oplysninger ikke begrænses af hensyn til den registrerede selv, og at ansvarsgrundlaget skærpes til et præsumptionsansvar (culpa med omvendt bevisbyrde).
  • Instituttet finder det særdeles positivt, at Naalakkersuisut har besluttet at fremme initiativet om, at Grønland skal have en national handlingsplan, som skal sikre efterlevelse af FN’s Handicapkonvention, og at Naalakkersuisut i den forbindelse har udarbejdet nærværende redegørelse. En national handicappolitisk handlingsplan vil være et positivt menneskeretligt skridt. Samtidig finder instituttet, at der er en række udfordringer ved redegørelsen, som gerne skal adresseres, hvis redegørelsen skal fungere som et godt udgangspunkt for en kommende handicappolitisk handlingsplan.
  • Instituttet opfordrer Departementet for Sundhed til at styrke retssikkerheden og beskyttelsen af frihedsrettighederne i udkastet. Samtidig mangler udkastet klarhed og præcision for at sikre den rette balance mellem hensynet til at bekæmpe epidemier over for borgernes grundlæggende rettigheder.
  • Instituttet finder det positivt, at Naalakkersuisut ønsker at styrke Ældretalsmandens uafhængighed ved etablering af eget sekretariat.
  • Instituttet anbefaler, at Digitaliseringsstyrelsen i Grønland i beslutningsforslaget uddyber, hvilke muligheder værger har for at repræsentere personer under værgemål ved anvendelse af digitale selvbetjeningsløsninger.
  • Instituttet har ingen konkrete bemærkninger til rapportudkastet, men anbefaler, at regeringen går i dialog med Naalakkersuisut om, hvorvidt konventionen skal gælde for Grønland.
  • Instituttet anbefaler blandt andet, at det nøje overvejes, om der er behov for at udvide retsplejeloven, så der uden tiltaltes samtykke kan afsiges udeblivelsesdomme om anbringelse i anstalt på op til 6 måneder.
  • Instituttet anbefaler i forbindelse med tiltag mod alkohol og euforiserende stoffer i anstalterne bl.a., at Kriminalforsorgen løbende er opmærksom på, i hvilke tilfælde anvendelsen af anbringelse i enrum er en proportional disciplinær foranstaltning ved test for ulovlige stoffer og alkohol, og om andre foranstaltninger er bedre egnet til formålet i det konkrete tilfælde.
  • Instituttet støtter tanken om, at der oprettes en grønlandsk, national menneskerettighedsinstitution, som kan overtage en række af instituttets opgaver i Grønland. Instituttet har dog en række bemærkninger til forslaget.
  • Instituttet anbefaler nogle justeringer af bekendtgørelserne og finder det beklageligt, at den bagvedliggende anordning, der sætter PET-loven i kraft for Grønland, ikke var i høring forinden
  • Offentlig høring vedrørende Grønlands bidrag til Danmarks tredje nationale rapport til FN’s Menneskerettighedsråd under Den Universelle Periodiske Bedømmelse (Universal Periodic Review) forud for Danmarks eksamination i maj 2021.
  • Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Departementet for Sociale Anliggender, Familier og Justitsområdet ændrer ordlyden i bekendtgørelsens § 1, stk. 3, så det ikke er et krav for orlov, at anbringelsen forventes at have en varighed på et år eller mere.
  • Instituttet anbefaler bl.a., at Naalakkersuisut indgår i dialog med Danmark om, at sætte Århuskonventionen og Minamatakonventionen i kraft for Grønland. Det anbefales også, at lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd sættes i kraft.
  • Instituttet anbefaler en beskrivelse af, hvad der skal forstås ved "belastende omstændigheder" og "særligt behov for bistand"