Instituttet finder det positivt, at der indføres seksualundervisning på FGU. Instituttet anbefaler, at LGBT+-personers erfaringer og perspektiver bliver inkluderet i undervisningen.
Instituttet finder det særdeles positivt, at børn og unge under 18 år får mulighed for at ændre juridisk køn, og at refleksionsperioden på seks måneder som betingelse for at ændre juridisk køn ophæves. Instituttet bemærker, at det er vigtigt, at ansøgere får korrekt vejledning om, hvad det indebærer at ændre juridisk køn.
Instituttet finder det særdeles positivt, at regeringen – med
gennemførelsen af EU's orlovsdirektiv 2019/1158, vil indføre mere ligestillede orlovsrettigheder til forældre med en ny
24-24 orlovsmodel. Instituttet finder det desuden særdeles positivt, at
regeringen med lovudkastet indtænker både soloforældre og LGBTI+-
familier i den nye orlovsmodel.
Instituttet anbefaler dog, at regeringen sikrer,
at selvstændige og ledige ydelsesmodtagere også omfattes af
lovudkastets orlovsmodel om ni ugers øremærket orlov, så
denne gruppe får gavn af de ligestillingsmæssige effekter om at
skabe mere ligestilling mellem mænd og kvinder i familien og på
arbejdsmarkedet, og at der afsættes midler til at sikre en brugervenlig formidling af
lovudkastets nye orlovsmodel, så kommende forældre har den
nødvendige viden og overblik over deres orlovsrettigheder.
Instituttet finder det positivt, at regeringen med forslaget vil udvide kredsen af personer, som kan få kønsbetegnelsen X i passet. Instituttet bemærker dog, at personkredsen bør fastsættes mere inkluderende.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler blandt andet, at ministeriet tager initiativ til at iværksætte en analyse af, hvilke udfordringer mandlige homoseksuelle par, mandlige soloforældre og familier bestående af flere end to sociale forældre står over for, når de vil etablere familie. Ligesom at ministeriet anbefaler, at ministeriet udarbejder vejledningsmateriale med et overblik over de love og regler, som giver transpersoner rettigheder og pligter efter henholdsvis det juridiske køn og det ved fødslen tildelte køn.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det præciseres i lovbemærkningerne, at tilføjelsen af kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika i straffelovens § 266 b, stk. 1, er en præcisering og derfor ikke kan anses for at begrænse ytringsfriheden yderligere sammenlignet med den nuværende retstilstand. Derudover anbefales det, at regeringen tager initiativ til en national handlingsplan, der blandt andet har fokus på hvordan politiet, anklagemyndighed og domstole behandler og håndhæver hadforbrydelser og hadefulde ytringer rettet mod LGBTI+-personer.
Udkastet indeholder vejledning til operatørerne på asylcentrene i forhold til indkvartering af LGBTI-personer. Instituttet anbefaler bl.a., at udkastet i højere grad tydeliggører den særligt sårbare situation, som LGBTI-personer kan befinde sig i, når de kommer til Danmark, samt at vejledningen evalueres indenfor tre år.
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling og diagnostik og forskning m.v. (Ændrede kriterier for kastration og justeringer som følge af indførsel af juridisk kønsskifte m.v.).
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister (Tildeling af nyt personnummer til personer, der oplever sig som tilhørende det andet køn).
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.