Projekt

Pilotprojekt – samfundsansvar i offentlige indkøb

Pilotprojektet om samfundsansvar i offentlige indkøb vil, gennem et konkret forløb med flere af landets kommuner over de næste år, stille skarpt på, hvordan samfundsansvar kan fremmes i offentlige indkøb.

Formål

Projektet vil undersøge, hvordan eksisterende rammer kan udnyttes til at stille relevante krav om samfundsansvar over for virksomheder. Projektet vil også understøtte vidensopbygning om nødvendig omhu blandt offentlige indkøbere. Det vil ske via et konkret forløb med 3-5 udvalgte kommuner og i tæt dialog med virksomheder og interessenter.

Projektet skal konkret føre til udvikling af en vejledning med eksempler på best-practice, som vil blive brugt til at understøtte Mæglings- og klageinstitutionens indsats for at fremme ansvarlig offentlige indkøb. Vejledningen vil blive gjort tilgængelig på hjemmesiden ”Den ansvarlige indkøber”, csr-indkob.dk, der er en portal med vejledning om samfundsansvar til offentlige indkøbere.

Vores rolle i projektet

Projektet finansieres af Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd og udføres af Institut for Menneskerettigheder i samarbejde med advokat Thomas Trier Hansen.

Partner

Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd

Periode

Start: 2017
Slut: 2019

Kontakt

Chefkonsulent og programleder, Menneskerettigheder, tech og erhverv