Socialt og etnisk opdelte folkeskoler svækker faglighed og sammenhængskraft
Børn i udsatte boligområder går ofte i en folkeskole, hvor der er en overvægt af elever fra socialt dårligt stillede hjem. Ofte vil mange af deres klassekammerater tilhøre en etnisk minoritetsgruppe.
Det skyldes blandt andet, at bedre stillede forældre fravælger den lokale distriktsskole. Dermed får distriktsskoler en koncentration af børn, som har en socialt svagere baggrund, når man måler på forældrenes indkomst, jobsituation og uddannelse.
Den sociale og etniske opdeling er siden 2008 vokset på de skoler, som er tilknyttet udsatte boligområder.
Det viser en ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder, der for første gang ser på den sociale og etniske opdeling af grundskoleelever fra udsatte boligområder.
”Koncentrationen af elever fra udsatte boligområder på meget opdelte skoler kan gå ud over det faglige niveau i skolen. I værste fald stiller det eleverne fra udsatte boligområder dårligere i deres uddannelsesmuligheder,” siger Jeppe Kirkelund Søndergaard, der er hovedforfatter på undersøgelsen og specialkonsulent på Institut for Menneskerettigheder.
Opdeling rammer elever med minoritetsbaggrund
Elever med minoritetsbaggrund mærker særligt konsekvenserne af de opdelte skoler, fordi de udgør størstedelen af eleverne fra de udsatte boligområder.
Tre ud af fire elever fra udsatte boligområder har ikkevestlig minoritetsbaggrund og kommer fra hjem, hvor uddannelsesniveau, beskæftigelsesgrad og indkomst ligger lavt, viser undersøgelsen.
På de lokale folkeskoler i udsatte boligområder er eleverne siden 2008 blevet dårligere stillet økonomisk og socialt, samtidig med at andelen af elever med ikkevestlig baggrund er steget.
”Folkeskolen mister sin værdi som forberedelse til at indgå i samfundet, hvis vi ikke sørger for at blande eleverne,” siger Jeppe Kirkelund Søndergaard.
De velstillede forældre fravælger folkeskolen i skoledistrikter med udsatte boligområder og søger i stedet mod eftertragtede folkeskoler i andre distrikter eller privat- og friskoler.
Sådan kan vi blande skoler
For at blande eleverne, så skolerne afspejler det omgivende samfund, anbefaler Institut for Menneskerettigheder, at folkeskoleloven ændres.
”Folkeskoleloven bør slå fast, at det er ulovligt at opdele elever efter etnicitet. Samtidig bør det tilstræbes, at den enkelte skoles elevsammensætning afspejler den socioøkonomiske mangfoldighed i kommunen. En del af løsningen er at navigere efter socioøkonomiske forhold, når man indretter sine skoledistrikter,” siger Jeppe Kirkelund Søndergaard.
Kommunerne bør også lettere kunne ændre elevsammensætningen. Instituttet foreslår blandt andet fælles skoledistrikter, hvor to eller flere skoler samles i ét skoledistrikt, for ad den vej at kunne fordele eleverne på de enkelte skoler.
”Samtidig bør man også genbesøge forslag om reserverede pladser til børn fra hjem med lav socioøkonomisk status på de eftertragtede skoler. Også privat- og friskolerne kan være med til at løfte opgaven, så de optager flere elever med lav socioøkonomisk status – enten via pålæg eller ved hjælp af andre incitamenter,” siger Jeppe Kirkelund Søndergaard.