Projekt

Børn med handicap, som ikke går i skole

Projekt der belyser de praktiske, sociale og juridiske udfordringer for børn med handicap, der ikke går i skole.

Børn i Danmark har undervisningspligt fra det år, de fylder 6. Undervisningspligten indebærer for langt de fleste børn, at de går i folkeskolen. Det samme gør sig gældende for de fleste børn med handicap.

Ikke desto mindre har en undersøgelse gennemført af Landsforeningen Autisme i 2015 dokumenteret, at en betydelig andel børn med autisme har så massiv skolevægring, at de i større eller mindre omfang bliver hjemme fra skole. Årsagerne til, at børn bliver hjemme fra skole, er antageligvis mange. Ifølge Landsforeningen Autisme skyldes det blandt andet, at lærerne ikke har viden nok om børnenes handicap, at der ikke er ressourcer til at tilgodese det enkelte barns støttebehov samt at de fysiske forhold ikke er gode nok.

Formål

Institut for Menneskerettigheder finder det foruroligende, at der er børn med handicap i Danmark, som ikke går i skole. Instituttet vil derfor undersøge området nærmere.

Undersøgelsens problemstillinger

Instituttet vil adressere følgende hovedspørgsmål:

  • I hvilket omfang sikrer dansk lovgivning, at børn med handicap får samme muligheder som andre børn for at gå i skole og er dansk lovgivning i den forbindelse i overensstemmelse med Danmarks menneskeretlige forpligtelser?
  • Hvilke særlige udfordringer står børn med handicap, som ikke går i skole, over for?
  • Hvilke ændringer i danske regler og praksis bør iværksættes for at sikre bedre efterlevelse af Danmarks menneskeretlige forpligtelser i relation til at sikre børn med handicap reel mulighed for at gå i skole.

Vores rolle i projektet

Det er Institut for Menneskerettigheders strategiske målsætning at levere analyser, der sætter fingeren på strukturelle udfordringer og peger på konkrete løsninger. Gennem dette arbejde ønsker instituttet at udfordre grundantagelser og bidrage til nytænkning og problemløsning. For at gøre dette er det nødvendigt, at instituttet har en tæt dialog med både civilsamfundet og andre nøgleaktører.

Undersøgelsen af, hvilke strukturelle og praktiske barrierer børn med handicap møder i forhold til at gå i skole, er baseret på denne tilgang og indebærer således både en juridisk analyse, en undersøgelse af praksis, dialog med relevante aktører og indsamling af eventuelle erfaringer fra andre lande.

Ovenstående danner samlet set baggrund for de anbefalinger instituttet vil fremsætte og arbejde videre for at få realiseret.