Publikation
Forsiden af rapporten Tvangsadoptioner i et menneskeretligt perspektiv, februar 2023

Tvangsadoption i et menneskeretligt perspektiv

I en omfattende rapport undersøger Institut for Menneskerettigheder, om reguleringen og brugen af tvangsbortadoption i Danmark sikrer børns og forældres ret til familieliv tilstrækkeligt.

Antallet af bortadoptioner af børn uden forældrenes samtykke er steget markant siden 2020, hvor en række reformer har været med til at lempe adgangen til at tvangsbortadoptere børn. 

Hensigten med tvangsbortadoptioner er at skabe stabilitet og tryghed i et barns opvækst ved at forankre det i forhold til et nyt sæt forældre. I Danmark betyder det, at båndet til de biologiske forældre og deres slægt bliver brudt. En adoption udgør dermed et definitivt og drastisk indgreb i barnets og dets biologiske forældres rettigheder. 

På den baggrund afdækker Institut for Menneskerettigheder nu i en omfattende rapport regulering og praksis omkring tvangsbortadoptioner.

Gennem en juridisk analyse, analyse af praksis for adoptionssager og analyser af henholdsvis data fra Ankestyrelsen og et spørgeskema til kommunerne undersøger Institut for Menneskerettigheder, om børns og forældres ret til familieliv er tilstrækkeligt sikret i lovgivning og brugen af tvangsbortadoption i Danmark.   

En tvangsbortadoption er nemlig det mest drastiske og definitive indgreb i børns og forældres ret til familieliv. Det er fundamentale menneskerettigheder, der er på spil, og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har vurderet flere sager om tvangsadoptioner. 

Institut for Menneskerettigheder præsenterer i rapporten en række anbefalinger til, hvordan lovgiverne og myndighederne kan beskytte og fremme barnets og forældrenes rettigheder i de meget alvorlige sager, hvor tvangsbortadoption overvejes eller anvendes.

Anbefalinger

Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at regeringen og Folketinget: 

  • præciserer, at kommunerne, når de indstiller et barn til tvangsbortadoption, skal overveje flere mulige foranstaltninger og redegøre for, hvorfor de har fravalgt mindre indgribende alternativer, såsom videreført/permanent anbringelse eller forlænget genbehandlingsfrist
     
  • indskrænker adgangen til tvangsbortadoption, så adoption begrundet i ’varigt manglende forældreevne’ kun anvendes over for forældre, der også er ude af stand til at have en positiv betydning for deres barn aktuelt og på lang sigt
     
  • undlader at indføre adgang til tvangsbortadoption af et barn før eller kort tid efter fødslen
     
  • sikrer, at der etableres en uafhængig kvalitetssikring af forældrekompetenceundersøgelsen
     
  • sikrer, at det muliggøres at afsøge matchning af et barn og dets pleje- eller adoptivforældre, inden der tages endelig beslutning om foranstaltning [...]
     
  • tager initiativ til, at forældreansvarslovens § 20 a ændres, så barnets ret til samvær og anden kontakt med sin biologiske familie efter adoption styrkes.
Kilde: 'Tvangsadoption i et menneskeretligt perspektiv', Institut for Menneskerettigheder, februar 2023. 

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk