It takes all kinds

Materiale om mobning og diskrimination på baggrund af seksuel orientering og kønsidentitet og et indbydende elevunivers med spil, tests og meget mere.
Materiale om mobning og diskrimination på baggrund af seksuel orientering og kønsidentitet og et indbydende elevunivers med spil, tests og meget mere.

Materialerne adresserer mobning og diskrimination på baggrund af seksuel orientering og kønsidentitet ud fra en bredere menneskeretlig kontekst og omhandler derfor også ligebehandling og anti-diskrimination generelt. Begrebet ’heteronormativitet’, som beskriver den automatiske forventning om, at alle mennesker er tiltrukket af mennesker af det modsatte køn, anvendes som ramme for undervisningsmaterialet.

Kampagnen tilbyder bl.a. værktøjer, der kan hjælpe lærere med selv at udvikle et undervisningsforløb med fokus på diskrimination, ligebehandling, menneskerettigheder osv. Udarbejdet i samarbejde med 9 europæiske LGBT ngo’er i 2012 med støtte fra EU.

Gå til kampagnesitet: http://teachers.intrasocial.com/ie/search/results

Materialer

Grundregler (13-15)

En refleksionsøvelse, hvor eleverne sammen med læreren udarbejder et sæt fælles regler, som gælder i undervisningen.

Samarbejde og inklusion

En bevægelsesøvelse, hvor eleverne bliver udfordret på deres interkulturelle kompetencer og samarbejdsevne i en boldleg. Legen danner afsæt for en diskussion af gruppebegrebet ift. skolemiljø, kultur og normer.

Vidste du at…

En quiz, hvor eleverne præsenteres for ord og begreber omhandlende LGBT-personer, menneskerettigheder og ligebehandling.

“Jeg vil ikke fjerne halvdelen af mig selv”. Jonathans historie

En øvelse om at definere sin egen identitet og om multidiskrimination. Den tager udgangspunkt i en personlig historie, fortalt af Jonathan – en ung mand, der ikke passer ind i heteronormen.

Alle har brug for en hjemmebane. Lines historie

Øvelsen handler om identitet og normer. Den tager udgangspunkt i en personlig historie, fortalt af en ung kvinde, som er opvokset i en etnisk dansk familie, og som ikke passer ind i heteronormen.

Kønsroller

Refleksionsøvelse, hvor eleverne reflekterer over samfundsbestemte kønsnormer, kønsroller, kønsidentitet og kønsudtryk.

Brevet

Dette materiale indeholder tre korte og nært beslægtede aktiviteter, der kredser om mobning, skældsord og om, hvordan man fremmer et positivt socialt miljø for primært LGBT-elever på skolen.

Heteronormen

Materialet indeholder tre aktiviteter, hvor eleverne skal reflektere over, hvad normer er, og hvordan de påvirker vores opfattelse af os selv og andre.

Gør noget!

En YouTube-video og et rollespil om homofobisk mobning i skolen, hvor eleverne forestiller sig forskellige reaktioner og udfald og reflekterer over mobning og negative stereotyper.