Demokrati fordi

Demokrati Fordi opfordrer eleverne til at reflektere over, hvad det egentlig vil sige at være medborger i et demokratisk fællesskab – også i de helt nære relationer.
Demokrati Fordi opfordrer eleverne til at reflektere over, hvad det egentlig vil sige at være medborger i et demokratisk fællesskab – også i de helt nære relationer.

Kampagnen tilbyder et elevunivers og et omfattende inspirationsmateriale, der indeholder konkrete forslag til aktiviteter, der kan gennemføres med klassen. Materialet er udarbejdet i samarbejde med Integrationsministeriet og Ungdomsbyen i 2010.

Materialer

Ret og pligt i skolen

En vurderingsøvelse, der skal hjælpe eleverne til at få et kendskab til grundlæggende rettigheder og de tilhørende pligter og medansvar, man har som elev i den danske folkeskole.

Hvad er demokrati – for dig?

En kombination af en formidlings- og vurderingsøvelse, hvor eleverne skal vurdere og argumentere for, hvilken definition på begrebet demokrati, som de finder mest dækkende.

Ret og pligt som borger i Danmark

En formidlingsopgave, hvor eleverne, med afsæt i Grundlovens kapitel VIII, skal udarbejde præsentationer af, hvilke rettigheder, pligter og ansvar, man har som borger i Danmark.

Demokrati i Danmark. Hvad betyder det?

En formidlingsopgave, hvor eleverne skal undersøge, hvad demokrati betyder og i form af en collage skal sætte ord og billeder på demokratiet i Danmark.

Inklusionsrådet

Gennem film- og vurderingsøvelser samt rollespil arbejdes der med at skabe rummelige og ”fede fællesskaber”. Eleverne skal gennem et ”Inklusionsrådsmøde” og lave handleplaner for fællesskabet i klassen.

Fællesskab og inklusion

Forskellige vurderingsøvelser om fællesskab, inklusion og eksklusion. Eleverne lærer og reflekterer over, hvad fællesskab, inklusion og relaterede begreber betyder.

Skab bedre beslutninger

En dilemmaøvelse til at gennemføre demokratiske beslutningsprocesser i grupper. Øvelserne har bl.a. fokus på fremme lydhørhed, nysgerrighed og den enkeltes lyst til at deltage, fordi man bliver hørt og taget alvorligt.

Fællesskab – hvad er det? - Definitioner på fællesskab!

En formidlingsøvelse, hvor eleverne, ud fra to definitioner af begrebet ”fællesskab”, skal udarbejde en collage. Collagerne skal danne ramme om en fælles diskussion af begrebet fællesskab.

Boldøvelsen

En bevægelsesøvelse, hvor eleverne bliver udfordret på deres samarbejdsevne i en boldleg. Legens oplevelser bruges til at reflektere over begrebet fællesskab og kultur.

Så gør dog noget!

En kombination af formidlings- og vurderingsøvelser, hvor eleverne skal lære at vurdere, hvordan man sætter fokus på og forandrer utilfredsstillende situationer i skolemiljøet og samfundet.

Stå! Stem! Gå! Diskuter unges valgret!

En bevægelsesøvelse, hvor eleverne får mulighed for aktivt og på gulvet at udtrykke holdninger, fremsætte forslag og ideer, tilkendegive tvivl og indtage flere standpunkter i forhold til spørgsmål og problemstillinger.

Tag stilling – en demokratisk ret og pligt?

Et undervisningsforløb, der rummer rollespil, feltarbejde og en formidlingsopgave. Forløbet handler om politisk deltagelse med fokus på vigtigheden af, at man som borger i et demokrati engagerer sig i samfundet og fællesskabet.

Demokratiske beslutninger – en kompleks størrelse!

Et rollespil, hvor eleverne skal agere forskellige politiske partier i en lille kommunes byråd, der skal blive enige om, hvordan kommunens ressourcer skal fordeles.

Civil ulydighed – er det demokratisk?

Et undervisningsforløb hvor eleverne skal forholde sig kritisk til begrebet civil ulydighed samt undersøge for og imod i forbindelse med en konkret sag. Forløbet afsluttes med, at eleverne skaber små tegnefilm med værktøjet ”Dvolver”.