Instituttet finder det positivt, at der indføres seksualundervisning på FGU. Instituttet anbefaler, at LGBT+-personers erfaringer og perspektiver bliver inkluderet i undervisningen.
Institut for Menneskerettigheder vurderer, at obligatoriske sprogprøver på skoler, hvor mere end 30% af eleverne bor i udsatte boligområder, kan være diskriminerende, fordi de ikke er egnede til at nå målet om at styrke elevernes dansksproglige kundskaber. Sprogprøverne bør derfor ikke videreføres.
Instituttet anbefaler, at Børne- og Undervisningsministeriet overvejer at udvide forslaget, så mulighederne for fravigelse af en række forskellige krav skal gælde alle nytilkomne flygtninge, herunder flygtningebørn.
Instituttet finder det positivt, at der indstilles til kanonpunkt vedr. Grønland og opfordrer til, at der sikres en højere grad af inddragelse af det grønlandske perspektiv i teksten.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det skrives ind i bemærkningerne til lovudkastet, at Børne - og Undervisningsministeriet
efter en nærmere angivet periode evaluerer reglernes anvendelse i praksis, herunder reglernes effekt på ligebehandlingen af elever med etnisk minoritetsbaggrund.
Instituttet henviser til sit høringssvar af 18. august 2021 over udkast til lovforslag om ændring af erhvervsuddannelsesloven, hvori instituttet blandt andet anbefaler, at Børne- og Undervisningsministeriet overvejer, om erhvervsskolernes mulighed for at tilrettelægge grundforløbets anden del på særlige vilkår for elever og lærlinge med funktionsnedsættelse kan udstrækkes til at gælde for hele grundforløbet samt hovedforløbet.
Instituttet vurderer, at udkastet udgør et vigtigt skridt i retningen af at sikre lige muligheder i uddannelsessystemet for mennesker med handicap. Instituttet anbefaler blandt andet, at Børne- og Undervisningsministeriet overvejer, om erhvervsskolernes mulighed for at tilrettelægge grundforløbets anden del på særlige vilkår for elever og lærlinge med funktionsnedsættelse kan udstrækkes til at gælde for hele grundforløbet samt hovedforløbet.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler blandt andet, at styrelsen indsætter et batteri af spørgsmål og svarmuligheder om omfanget og karakteren af den uønskede seksuelle opmærksomhed i spørgeskemaerne i udkastet. Ligesom det anbefales, at styrelsen ændrer den del af udkastet, som er rettet mod erhvervsuddannelser, så det indeholder flere svarmuligheder end det binære køn.
Instituttet finder det positivt, at Ældretilsynet vil blive videreført med udkastet, og at der vil blive indført obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb for plejeenheder, som har modtaget et påbud fra tilsynet.
Instituttet finder overordnet set forslaget positivt. Af hensyn til at fremme elevers retssikkerhed i udskrivningssager anbefaler instituttet indførelse af visse processuelle retssikkerhedsgarantier, i lighed med dem, der følger af forvaltningsloven.
Instituttet anbefaler bl.a., at Undervisningsministeriet indfører en bestemmelse om mulighed for dispensation ved aflæggelse af sprogprøve for børn med handicap
Instituttet anbefaler at Undervisningsministeriet redegør for de kriterier ministeriet vil lægge til grund i vurderingen af friskolers opfyldelse af kravene
Institut for Menneskerettigheder henleder Børne- og Socialministeriets opmærksomhed på en række internationale dokumenter, som indeholder krav om, at staten blandt andet skal sikre kendskab og undervisning i menneskerettigheder på dagtilbudsområdet.
Instituttet finder, at udkastet bør indeholde flere statistiske oplysninger og en nærmere uddybning af, hvilke udfordringer Grønland står overfor på de enkelte områder, samt hvilke initiativer selvstyret har taget i relation til disse udfordringer.