Nyhed

Digital velfærd til alle borgere

Ædre mand slår armene ud foran sin computer Foto: Colourbox
Institut for Menneskerettigheder hilser udspil om digital velfærd velkomment.

Det er positivt, at regeringen med sit udspil Et digitalt samfund for alle  vil gøre det nemmere at være borger i et samfund med digitale selvbetjeningsløsninger og digital kommunikation med det offentlige.

Udspillet lægger blandt andet op til, at det bliver lettere for borgerne at få fysisk hjælp til de offentlige digitale løsninger, at blive fritaget fra offentlige digitale løsninger og at få hjælp fra pårørende.

En nyere undersøgelse fra Digitaliseringsstyrelsen har vist, at omkring en femtedel af befolkningen har vanskeligheder med at bruge offentlige digitale løsninger. Og overgangen fra NemID til MitID var et skrækeksempel på, hvor mange mennesker der kan blive hægtet af, når digitale løsninger ikke er brugervenlige nok.

Institut for Menneskerettigheder og andre institutioner anbefaler blandt andet i denne kronik, at fokus skal være et (digitalt) samfund, hvor alle kan være medborgere på en værdig måde.

”Det er vigtigt at sikre let adgang til støtte og fritagelse, men samtidig skal vi huske på at udvikle offentlige digitale løsninger, som kan bruges af alle,” udtaler Louise Holck, direktør for Institut for Menneskerettigheder.

Institut for Menneskerettigheder hilser regeringens styrkede fokus på inkluderende digitale løsninger velkomment og ser frem til at følge og bidrage til denne vigtige indsats fremover.

Kontakt

Seniorforsker, Forskning