Nyhed

Sygehusenes it-systemer spænder ben for ligestillingen

none
Sygehuses breve til forældre om deres børn sendes kun til barnets bopælsadresse. Det går ud over forældre, der ikke er samboende, viser ny undersøgelse.

Når sygehusene indkalder et barn til en undersøgelse eller behandling, lander indkaldelsesbrevet som oftest kun i postkassen på barnets bopælsadresse. Med den fremgangsmåde forholder sygehusene sig imidlertid ikke til, at mange forældre med fælles forældremyndighed ikke er samboende. Fædrene er i størst risiko for at blive udelukket i kommunikationen omkring barnet, da ca. 85 procent af alle bopælsforældre er kvinder.

Det viser en ny analyse fra Institut for Menneskerettigheder, der er lavet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt 16 af landets sygehuse.

”Sygehusenes kommunikation til forældrene matcher ikke dagligdagen hos mange familier, hvor forældrerollen er et fælles anliggende og ansvar. Når posten kun sendes til bopælsforælderen, som i langt de fleste tilfælde er moren, kommer det til at fremstå som om, kvinder og mænd har forskellige opgaver og roller, selvom de deler forældremyndigheden,” siger teamleder Ask Hesby Krogh.

Utilstrækkelige it-systemer

Næsten 70 procent af de adspurgte sygehuse svarer i undersøgelsen, at det nuværende it-system ikke er gearet til at håndtere to modtagere. Skal begge forældre modtage post om barnet, skal det ske ved en manuel indtastning af den anden forælders kontaktoplysninger, men den data har sygehusene ofte ikke adgang til. Den manuelle indtastning er imidlertid heller ingen garanti for, at brevene reelt bliver sendt til begge modtagere.

”Sygehusenes praksis for udsendelsen af information om børn til forældre bør understøtte, at barnet har to ligeværdige forældre med lige rettigheder og pligter. Der er et klart behov for, at man ser på sygehusenes tekniske udfordringer, så man fremadrettet kan sikre at begge forældre informeres, når de har ret til information om deres børn,” siger Ask Hesby Krogh.

Den ene forælder stilles ringere

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 2014 var 19.435 ægtepar, som blev skilt. Det er det højeste antal skilsmisser nogensinde på et år.

”I en tid hvor mange par går fra hinanden, er det uhensigtsmæssigt kun at adressere én forælder. For at sikre en ligestillet kommunikation bliver det offentlige nødt til at tage højde for de nye familiemønstre,” siger Ask Hesby Krogh.

Det fremgår af Institut for Menneskerettigheders undersøgelse, at der hersker en generel holdning hos sygehusene om, at forældre selv bør orientere hinanden om forhold vedrørende barnet. En rapport fra SFI om skilsmissebørns samvær viser imidlertid, at hvert femte skilsmisseforældrepar – efter bopælsforælderens oplysninger– slet ikke kommunikerer med hinanden.

Tænk ligestilling ind i offentlig digitaliseringsstrategi

Indkaldelsesbreve til undersøgelser eller behandlinger sendes i dag fysisk i barnets navn til barnets bopælsadresse. Det sker, da børn under 15 år ikke har e-boks. Som led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020 kommer sygehusene formentligt til at overgå til elektronisk forsendelse, og de skal derfor tage stilling til, hvordan elektroniske breve til og om barnet skal sendes ud.

”Det offentlige skal være med til at sikre ligestilling, og derfor bør Digitaliseringsstyrelsen også have fokus på de digitale rammer for lige kommunikation til forældre,” siger Ask Hesby Krogh.

Behov for klarere lovgivning

Problemstillingen relaterer sig til flere forskellige lovgivningsområder, og der er uklarhed om, hvordan forældre er stillet retsligt, når det vedrører informationer, samtykke og inddragelse i forbindelse med sygehusets henvendelse om behandling af deres børn. Heller ikke hos Ligebehandlingsnævnet foreligger der en praksis for de situationer, der omhandler indkaldelsesbreve fra sygehuse til forældre vedrørende deres børn.

”Det er vores vurdering, at de forvaltningsretlige principper og sundhedsloven giver forældre med fælles forældremyndighed lige ret til information, når barnet er under 15 år. Desværre fremgår det ikke tydeligt af lovgivningen på området, ligesom det er uklart, hvilken myndighed der har ansvaret for at sikre forældrene deres rettigheder,” siger Ask Hesby Krogh.

Over halvdelen af de sygehuse, som har besvaret spørgeskemaet, har enten ingen retningslinjer for udsendelse af breve til forældre eller ikke kendskab til dem.

Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at Sundheds- og Ældreministeriet og Social- og Indenrigsministeriet udarbejder en vejledning om, hvordan forældreansvarslovens regler om lige rettigheder og pligter for forældre med fælles forældremyndighed skal forstås i relation til blandt andet information. Det skal geare sygehusene til at forvalte sundhedslovens regler om rettigheder for forældremyndighedens indehavere korrekt.