Publikation
Forside af rapporten: Retten til uddannelse

Retten til uddannelse: Når børn med handicap ikke går i skole

Undersøgelse af regelsæt og analyse af rettigheder i skolevægringssager, hvor børn med psykisk handicap ikke magter at gå i skole.

Formålet med rapporten

Institut for Menneskerettigheder sætter i denne rapport fokus på regelsættet, der regulerer skolevægringssager, og analyserer hvorvidt barnets rettigheder er sikret, når barnet ikke magter at gå i skole.

Retten til undervisning og uddannelse er en grundlæggende menneskerettighed, og det er derfor afgørende, at de juridiske regler på skolevægringsområdet i videst muligt omfang sikrer opfyldelsen af barnets menneskeret.

Undersøgelsen fokuserer på sager om børn med autisme spektrum forstyrrelser (herefter autisme) og/eller ADHD, da denne gruppe i mødet med undervisningsmiljøet i den almene folkeskole kan føre til forværring af barnets trivsel. Det kan betyde, at barnet er hjemme i lange perioder uden undervisning.

Baggrund

Det følger af menneskeretten, at børn med handicap har ret til at blive undervist i et inkluderende undervisningsmiljø og har ret til uddannelse på lige fod med andre børn.

Et barn med handicap har altså ikke alene ret til uddannelse, men også til inklusion. Ud fra et menneskeretligt perspektiv er det derfor en positiv udvikling, at flere børn med handicap bliver inkluderet i undervisningen på de almene folkeskoler.

Nogle børn med autisme og ADHD har dog svært ved at fungere i undervisningsmiljøerne på de almene folkeskoler. Deres trivsel forværres, og de magter ikke at gå i skole.

Sådan har vi gjort

Rapporten består af en juridisk analyse og en analyse af ’problemsager’ fra praksis, hvor børnene ikke har været i skole i minimum tre måneder.

Den juridiske analyse indeholder først en kort beskrivelse og analyse af udvalgte bestemmelser i handicapkonventionen, børnekonventionen og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) med fokus på forpligtelser i forhold til børn med handicap og retten til undervisning.

Herefter analyseres de danske regler på området. I skolevægringssager er der flere forskellige lovgivninger i spil samtidig, da problematikken både handler om skole, hjælp i hjemmet og handicap.

I forlængelse af den juridiske analyse ser vi på, hvordan de juridiske regler fungerer i praksis.

Praksisanalysen er lavet med udgangspunkt i 12 sager om børn med autisme og/eller ADHD, der har massiv skolevægring. Vi har interviewet forældre og har fået aktindsigter i kommunernes håndtering af sagerne.

Analysen suppleres med en rundspørge blandt skoleledere, hvor 354 ledere har besvaret spørgeskemaet – det svarer til en svarprocent på 26.

Konklusioner og anbefalinger

Rapportens konklusioner og anbefalinger er centreret omkring, hvordan man sikrer et barns rettigheder i sager om skolevægring – anbefalinger handler derfor ikke om, hvordan man generelt sikrer succesfuld inklusion i folkeskolen.

Med henblik på at fremme det enkelte barns ret til uddannelse anbefaler Institut for Menneskerettigheder følgende:

  • Tidlig identifikation skal sikres

  • Retten til sygeundervisning skal præciseres

  • Skolelederens rolle som myndighed skal gøres klar, og klageadgang skal sikres

  • Ventetiden skal nedbringes

  • Sektoransvarlighedsprincippet må ikke hindre støtte til familierne

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk