Publikation
Undervisning i menneskerettigheder på pædagoguddannelsen

Undervisning i menneskerettigheder på pædagoguddannelsen

Et bidrag til at styrke dialogen om og fremtidige indsatser i forhold til undervisningen i menneskerettigheder og ligebehandling for kommende pædagoger.

Menneskerettighederne er relevante for pædagoger i Danmark, fordi menneskerettighederne rummer principper og rettigheder, som pædagogen er forpligtet til at efterleve i sin praksis. Selvom pædagoger ikke forvalter lovgivningen direkte, skal de have et indgående kendskab til menneskeretlige principper og relevante regler og retningslinjer på det pædagogiske område.'

I denne undersøgelse afdækker vi status for undervisning i menneskerettigheder i pædagoguddannelsen ud fra en præmis om, at de rette kompetencer hos myndighedspersoner, der varetager velfærdsopgaver relateret til børn, unge og mennesker med handicap, er en central forudsætning for, at Danmark efterlever sine menneskeretlige forpligtelser.

Vores undersøgelse viser overordnet, at pædagoguddannelsens curriculum stiller krav til undervisning i de menneskeretlige forpligtelser, men i langt mindre grad til ikke-diskrimination og ligebehandling. I undervisningen behandles hverken menneskerettighederne eller ikke-diskrimination og ligebehandling systematisk i relation til de forpligtelser, der er til den pædagogiske praksis.

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk