It takes all kinds

Materiale om mobning og diskrimination på baggrund af seksuel orientering og kønsidentitet og et indbydende elevunivers med spil, tests og meget mere.
Materiale om mobning og diskrimination på baggrund af seksuel orientering og kønsidentitet og et indbydende elevunivers med spil, tests og meget mere.

Materialerne adresserer mobning og diskrimination på baggrund af seksuel orientering og kønsidentitet ud fra en bredere menneskeretlig kontekst og omhandler derfor også ligebehandling og anti-diskrimination generelt. Begrebet ’heteronormativitet’, som beskriver den automatiske forventning om, at alle mennesker er tiltrukket af mennesker af det modsatte køn, anvendes som ramme for undervisningsmaterialet.

Kampagnen tilbyder bl.a. værktøjer, der kan hjælpe lærere med selv at udvikle et undervisningsforløb med fokus på diskrimination, ligebehandling, menneskerettigheder osv. Udarbejdet i samarbejde med 9 europæiske LGBT ngo’er i 2012 med støtte fra EU.

Gå til kampagnesitet: http://teachers.intrasocial.com/ie/search/results

Materialer

Barnets Bedste

Refleksionsøvelse, hvor eleverne skal forestille sig at passe en baby og dermed forholde sig til menneskelige behov. Øvelsen består af 4 dele: En brainstorm, Maslows behovspyramide, FN’s Børnekonvention samt en opsamling.

Grundregler (10-12)

En refleksionsøvelse, hvor eleverne sammen med læreren udarbejder et sæt fælles regler, som gælder i undervisningen.

Identitet og fælleskab

En refleksionsøvelse, hvor eleverne via forskellige identitetsmarkører flytter rundt mellem forskellige grupperinger, illustreret ved kridtcirkler på gulvet.

Den hemmelige identitet

En øvelse, der undersøger identitet og identitetsudtryk. Eleverne skal forestille sig, hvordan det ville være for dem ikke at kunne udtrykke en del af deres egen identitet.

Hvad er en familie?

En refleksions- og billedanalyseøvelse. Eleverne undersøger deres egen og andres familiestrukturer, bl.a. ved at fortolke forskellige familiefotos, herunder billeder af LGBT-familier.

At være sig selv

En refleksionsøvelse om identitet og normer, bl.a. med diskussion af en tegnefilm, der handler om at vokse op og være tro mod sig selv.

Et eventyr

Refleksionsøvelse, hvor eleverne forholder sig til kønsbestemte forventninger og kønsidentitet i et eventyr eller en novelle.