Demokrati fordi
Kampagnen tilbyder et elevunivers og et omfattende inspirationsmateriale, der indeholder konkrete forslag til aktiviteter, der kan gennemføres med klassen. Materialet er udarbejdet i samarbejde med Integrationsministeriet og Ungdomsbyen i 2010.
Materialer
Skibet er ladet med rettigheder
Dilemmaøvelse. Eleverne forestiller sig, at de skal sejle til et nyt kontinent, og skal undervejs vælge ting, de vil kaste over bord, og dermed hvilke der bliver grundsten i et nyt samfund, de skal til at bygge op.
Rød alarm
Bevægelsesøvelse. Rammefortællingen er, at elevernes rettigheder er blevet stjålet og skilt ad, derfor skal de løbe rundt til forskellige poster og finde dem igen, uden at blive fanget.
Fotokort over vores rettigheder
Øvelsen består af informationssøgning efterfulgt af feltarbejde og kreativt udtryk gennem billede- og tekstproduktion. Eleverne skal undersøge ’rettighedstilstanden’ i deres egen by, eller et andet geografisk område.
Barnets bedste
Vurderingsøvelse med diskussion i plenum fulgt op af kortere oplæg fra læreren. Med udgangspunkt i en fiktiv forestilling om, at eleverne skal passe en baby, konkretiseres og analyseres Børnekonventionen.
Tegn og gæt
Tegn og gæt øvelse der lægger op til en diskussion om stereotyper. Målet er, at eleverne opnår en forståelse for, at vi alle er forskellige, og at alle er ligeværdige, samt reflekterer over farerne ved stereotyper og fordomme.
Identifikation og fællesskaber
En legende vurderingsøvelse, hvor eleverne på kort og i forhold til forskellige identifikationsmarkører skal bevæge sig rundt i forskellige grupperinger, illustreret ved tegnede kridtcirkler.
Første indtryk
Vurderingsøvelse, filmspot og diskussion. Eleverne skal ved hjælp af billeder arbejde med deres egne forventninger til og fordomme om andre ud fra deres umiddelbare indtryk af forskellige personers udseende og fremstilling.
Bryd cirklen
Rollespilsøvelse med bevægelsesøvelse, der handler om inklusion og eksklusion. Et par elever skal forsøge at bryde ind i en cirkel, som de andre forsøger at holde samlet.
Brug din stemme
Vurderingsøvelse der omhandler børn, unge og deltagelse. Eleverne præsenteres for forskellige udsagn, som de tager stilling til og efterfølgende argumenterer for eller imod.
Klassens egen grundlov
Argumentations- og vurderingsøvelse. Eleverne arbejder formulerer regler for samvær og udarbejder en grundlov for klassen, som beskriver de regler og værdier, de gerne vil have skal præge deres fællesskab.
Hører du?
Tre korte lytte- og fortælleøvelser; en hviskeleg, en lyttekimsleg og fremføring af taler, og eleverne skifter mellem først at være opmærksomme lyttere og derefter uinteresserede lyttere.
Byg en by
En formidlingsøvelse, hvor eleverne i grupper skal bygge en model af deres idealby. Hver gruppe underlægges forskellige ’styreformer’, fx demokrati eller diktatur.