Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet vurderer lovforslagets forhold til menneskeretten. Instituttet vurderer, at der bør være mere opmærksomhed på at sikre, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne er uafhængigt og anbefaler blandt andet, at der ikke ændres i den nuværende regel om, at formanden skal være landsdommer og udnævnes gennem landsretterne.
Instituttet anbefaler, at der sker fornyet prøvelse af forbud ved løsladelse, og at der indsættes et krav om retskendelse, når politiet som led i tilsyn med kontaktforbud foretager intensive indgreb i borgerens hjem.
Instituttet vurderer, at der er risiko for, at der logges for mange oplysninger om for mange mennesker og anbefaler, at logning begrænses mere, end Justitsministeriet i lovudkastet lægger op til.
Instituttet anbefaler, at reguleringen af zoneforbud bør ske i lovform fremfor i bekendtgørelse, og at reguleringen præciseres, herunder ved at angive de handlemåder, der konkret kan begrunde meddelelse af et forbud.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Justitsministeriet
ændrer lovudkastet, således at Tilsynet med Efterretningstjenesterne sikres en ret til indsigt i undersøgelseskommissionens klassificerede beretning, såfremt den
udarbejdes.
Instituttet anbefaler, at der i ungdomskriminalitetsloven tages mere højde for det enkeltes barn konkrete situation, og at borgerens retsgarantier forbedres, hvis politiet vil etablere en visitationszone eller foretage overvågning af en persons færden.
Instituttet anbefaler en begrænsning i adgangen til at fastsætte særvilkår om økonomisk kontrol, og at det bliver tydeligt, hvornår børn/unge har en utryghedsskabende adfærd.
Ministeriet lægger op til at fortsætte generel og udifferentieret logning i næsten 10 måneder. Instituttet har svært ved at se, hvordan perioden er afgrænset til det strengt nødvendige, og hvordan der ikke er tale om systematisk logning.
Efter instituttets opfattelse skal klarheden for PET’s virksomhed i PET-loven skærpes samtidig med, at loven skal udvides, så den regulerer alle dele af PET’s virksomhed. Tilsynet med Efterretningstjenesternes mandat bør udvides til at gælde alle dele af PET’s virksomhed, og tilsynet skal have kompetence til at træffe bindende afgørelser overfor PET.
Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet evaluerer den hidtidige indsamling og anvendelse af ANPG-oplysninger og godtgør det intensiverede indgreb i retten til privatliv og databeskyttelse ved den udvidede adgang til at anvende ANPG – inden der sker en eventuel udvidelse af politiets beføjelser til at anvende ANPG.
Lovudkastets afsnit om generel og udifferentieret logning og politiets adgang til loggede oplysninger skal efter instituttets opfattelse ændres for at overholde EU-retten
Instituttet henviser til sit høringssvar fra 19. marts 2020 om et lignende forslag. Dvs. at instituttet finder det altovervejende positivt, at der oprettes et Bevismiddeltilsynet, som kan medvirke til at sikre, at tekniske beviser bliver underlagt systematiske og effektive kvalitetskontroller.
Instituttet anbefaler, at ministeriet forholder sig til den relevante menneskeret, og at det beskrives, hvornår en tiltalt først efterfølgende vil kunne dokumentere lovligt forfald.
Instituttet giver en række anbefalinger til forbedring af forslaget om tryghedsskabende opholdsforbud, herunder at politiet først skal udstede en advarsel, og at politiet klart skal definere, hvad der er strafbart i et område med et opholdsforbud.
Instituttet anbefaler en mindre udvidelse af undtagelsen om, hvornår der ikke skal ske konfiskation af tredjemands ejendom, og en gennemgang af grundlovens § 73 om ejendomsretten
Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet, med inddragelse af relevante eksterne aktører, foretager en grundig evaluering af lovens effekt, reglernes betydning for udsatte gruppers levevilkår og håndhævelsen af reglerne i praksis, før et lovforslag om afskaffelse af udløbsklausulen bliver fremsat
Instituttet finder det altovervejende positivt, at der oprettes et Bevismiddeltilsynet, som kan medvirke til at sikre, at tekniske beviser bliver underlagt systematiske og effektive kvalitetskontroller
Instituttet mener, at der er tale om væsentlige indgreb og anbefaler en række ændringer i lovudkastet, blandt andet, at politiet skal indhente retskendelse, når de som et led i tilsynet med den dømte vil have adgang til dennes hjem, computer og telefon m.v.
Instituttet anbefaler, at politiet underretter enkeltpersoner, når de målrettet tv-overvåger dem, og at det præciseres, hvornår der må tv-overvåges længere tid end 48 timer
Instituttet anbefaler, at ministerens bemyndigelse til udvidet tv-overvågning præciseres samt at der føres kontrol med politiets register over tv-overvågning med henblik på at fjerne ulovligt opsatte kameraer
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Justitsministeriet i bemærkningerne forholder sig til retsplejelovens § 754 c, stk. 3, som sikrer politiet en hurtig og effektiv handlemulighed med krav om efterfølgende retskendelse