Publikation
Hver syvende elev på erhvervsskoler oplever uønsket seksuel opmærksomhed

Hver syvende elev på erhvervsskoler oplever uønsket seksuel opmærksomhed

En ny analyse undersøger elevers oplevelser af uønsket seksuel opmærksomhed på skolen. Analysen gennemgår også elevernes retlige beskyttelse mod seksuel chikane på skolen.

Analysen finder blandt andet, at én ud af syv erhvervsskoleelever oplever uønsket seksuel opmærksomhed på skolen, og at det går værst ud over de unge, kvindelige elever. I 2022 svarer mere end hver fjerde kvinde på 17 år eller derunder, at hun har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed.

Der er desuden en tendens til, at minoritetskønnet (det underrepræsenterede køn) i højere grad oplever uønsket seksuel opmærksomhed. Omfanget er størst på de mandsdominerede uddannlser, hvor omkring hver tredje kvinde har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed sammenlignet med omkring hver sjette mand.

Opgørelsen baserer sig på de trivselsmålinger, som alle erhvervsuddannelser har pligt til at gennemføre årligt, og hvor der måles på elevernes generelle trivsel. I alt har 40.000 elever besvaret trivselsmålingen ud af de 110.000 lærlinge og elever, der i 2022 var indskrevet på en erhvervsuddannelse

Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at:
  • Børne- og Undervisningsministeriet/Styrelsen for IT og Læring tager initiativ til at udvide trivselsmålingerne med yderligere spørgsmål til måling af uønsket seksuel opmærksomhed.
     
  • Børne- og Undervisningsministeriet tager initiativ til at ændre undervisningsmiljøloven, således at pligten til at sikre et godt undervisningsmiljø udtrykkeligt udvides til at omfatte et undervisningsmiljø fri for seksuel chikane, chikane og diskrimination.
     
  • Børne- og Undervisningsministeriet forpligter erhvervsskolerne til at oprette en rådgivningsfunktion, som giver ret til social, personlig, psykologisk og juridisk rådgivning for elever, der oplever dårligt læringsog arbejdsmiljø, herunder seksuel chikane, chikane og diskrimination, på skolen eller på deres oplæringssted. Dette bør følges op med et oplysningsarbejde, der skal sikre, at eleverne får kendskab til regler og rettigheder samt klagemuligheder.

Vi tilstræber, at vores pdf’ede publikationer m.m. er egnede til at blive læst af skærmlæser. Skulle du opleve problemer, så kontakt venligst digital redaktør, Stine Juhl Nielsen på stni@humanrights.dk